Markkinointisuunnitelma Bull Factory Oy:lle
Grove, Samuli (2019)
Grove, Samuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094695
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli luoda case-yritys Bull Factory Oy:lle markkinointisuunnitelma. Bull Factory on lappeenrantalainen, vuonna 2011 perustettu kuntosali. Salin omistaja on samalla sen ainoa työntekijä. Bull Factorylla ei ole ollut virallista markkinointisuunnitelmaa, joten sen toteuttama markkinointikaan ei ole ollut suunnitelmallista.
Opinnäytetyöhön sisältyvän tutkimuksen toteutustapa oli määrällinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Bull Factoryn asiakkaille lähetetyllä sähköpostikyselyllä. Tutkimusosion tavoitteena oli selvittää parhaiten asiakkaat tavoittavat markkinointikanavat sekä heitä eniten kiinnostavat kanavien kautta viestittävät sisältömuodot. Bull Factoryn asiakkaat edustavat samalla piirteiltään sen kohderyhmää, joten tulosten perusteella valituilla markkinointikanavilla ja -sisällöllä voidaan tavoitella uusia samanhenkisiä asiakkaita.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käytiin läpi aiheen kannalta merkittäviä käsitteitä sekä markkinointisuunnitelman pohjaksi saatavilla olevia runkoja. Kyseisten runkojen heikkoudet ja vahvuudet analysoitiin teoreettiseen viitekehykseen peilaten. Analyysien pohjalta ja runkoja yhdistelemällä koottiin juuri Bull Factorylle sopivin markkinointisuunnitelman runko. Teoreettisen viitekehyksen ohella opinnäytetyössä tehdyt valinnat perustuvat opinnäytetyön tekijän hiljaiseen tietoon markkinoinnin alalta. Tämä tieto on kertynyt opinnäytetyön tekijälle käytännön työn kautta yli kahden vuoden ajan toteutetuissa alan projekteissa.
Bull Factoryn sosiaalisen median markkinointikanaviksi valittiin Facebook ja Instagram. Muiden kanavien osalta nettisivujen päivitys oli suositeltavaa. Sähköpostia suositeltiin käytettävän vasta tulevaisuudessa, mikäli yllä mainitut kanavat eivät tuottaisi tulosta. Markkinointibudjettia ei luotu erikseen, vaan siinä hyödynnettiin Direct Response Marketing -ideaa.
Markkinointisisällöksi valittiin liikeopastukset, ruokavalio-opastus, erilaiset treeniohjelmat, vinkit lihasmassan kasvattamiseen sekä vinkit voiman kasvattamiseen. Sisällön rakenteeseen annettiin myös ohjeistus. Sisällön muodoiksi valittiin teksti, kuva ja video tai niiden yhdistelmät. Sisällön ohella suositeltiin teemailtojen järjestämistä PT-tyylisestä infoillasta aloittaen.
Opinnäytetyöhön sisältyvän tutkimuksen toteutustapa oli määrällinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Bull Factoryn asiakkaille lähetetyllä sähköpostikyselyllä. Tutkimusosion tavoitteena oli selvittää parhaiten asiakkaat tavoittavat markkinointikanavat sekä heitä eniten kiinnostavat kanavien kautta viestittävät sisältömuodot. Bull Factoryn asiakkaat edustavat samalla piirteiltään sen kohderyhmää, joten tulosten perusteella valituilla markkinointikanavilla ja -sisällöllä voidaan tavoitella uusia samanhenkisiä asiakkaita.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käytiin läpi aiheen kannalta merkittäviä käsitteitä sekä markkinointisuunnitelman pohjaksi saatavilla olevia runkoja. Kyseisten runkojen heikkoudet ja vahvuudet analysoitiin teoreettiseen viitekehykseen peilaten. Analyysien pohjalta ja runkoja yhdistelemällä koottiin juuri Bull Factorylle sopivin markkinointisuunnitelman runko. Teoreettisen viitekehyksen ohella opinnäytetyössä tehdyt valinnat perustuvat opinnäytetyön tekijän hiljaiseen tietoon markkinoinnin alalta. Tämä tieto on kertynyt opinnäytetyön tekijälle käytännön työn kautta yli kahden vuoden ajan toteutetuissa alan projekteissa.
Bull Factoryn sosiaalisen median markkinointikanaviksi valittiin Facebook ja Instagram. Muiden kanavien osalta nettisivujen päivitys oli suositeltavaa. Sähköpostia suositeltiin käytettävän vasta tulevaisuudessa, mikäli yllä mainitut kanavat eivät tuottaisi tulosta. Markkinointibudjettia ei luotu erikseen, vaan siinä hyödynnettiin Direct Response Marketing -ideaa.
Markkinointisisällöksi valittiin liikeopastukset, ruokavalio-opastus, erilaiset treeniohjelmat, vinkit lihasmassan kasvattamiseen sekä vinkit voiman kasvattamiseen. Sisällön rakenteeseen annettiin myös ohjeistus. Sisällön muodoiksi valittiin teksti, kuva ja video tai niiden yhdistelmät. Sisällön ohella suositeltiin teemailtojen järjestämistä PT-tyylisestä infoillasta aloittaen.