Luovutusaineiston kehittäminen lentokenttärakentamisessa
Lintula, Ali (2019)
Lintula, Ali
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235713
Tiivistelmä
On tunnistettavissa, että infrahankkeiden luovutusaineiston arkistointi- ja jatkokäyttövaiheesta ei ole paljoakaan tietoa palveluntuottajalla eli urakoitsijalla, puhumattakaan tilaajan vaatimuksista nykypäivän mallipohjaisen hankkeen luovutusaineiston sisältöön. Myös luovutettavan aineiston tarpeet kunnossapidon ajalle ovat epäselviä sekä palvelun ja aineiston tuottajalla että kunnossapitäjällä itsellään. Näistä syistä johtuen ja asian selvittämiseksi opinnäytetyö nähtiin tarpeelliseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä digitaalisen ja mallipohjaisen luovutusaineiston muodostumiseen nykyajan infrahankkeissa sekä tutkia luovutusaineiston toteutumista lentokenttähankkeissa, joissa tilaajaosapuolena toimii Finavia Oyj. Työn tavoitteena on selvittää sekä tilaajan että kunnossapitäjän tarpeita luovutettavan aineiston suhteen. Työssä tutkittiin luovutettavan aineiston kehitystä sekä elinkaarta, kuin myös tilaajan erilaisia tietoaineistojen arkistointi- ja ylläpitomenetelmiä sekä -järjestelmiä.
Johdanto-osiossa perehdytään digitalisuuteen ja tietomalleihin infrarakentamisessa. Selvitystyön toisessa osiossa kerrotaan infrahankkeiden luovutusaineiston koostumisesta aivan hankkeen alusta, suunnitelmavaiheen lähtötietomalleista, hankkeen luovutukseen. Finavian toimintatapoja, vaatimuksia, tarpeita ja luovutusaineiston muodostumista sekä näiden ongelmakohtia ja kehitysaskeleita tutkittiin haastattelemalla asiantuntijoita, ja niistä raportoidaan työn kolmannessa osiossa. Haastatteluissa selvitettiin digitaalisen luovutusaineiston käyttömahdollisuuksia kunnossapidon aikana ja seuraavien hankkeiden lähtötietoina. Haastatteluissa selvisi myös mallipohjaisen tuotannon antamia mahdollisuuksia ja hyötyjä tilaajalle.
Finavian luovutusmenettelyssä havaittiin tapoja, jotka ovat vanhanaikaisia nykypäivän mallipohjaisten hankkeiden käytössä. Nykyisiä luovutusmenettelyjä kehittämällä saadaan mallipohjaisesta luovutuksesta enemmän hyötyjä, kuten reaaliaikaisen toteumatiedon hyödyt ylläpidolle. Myös työmaalla käytettäviä työkaluja ja mittausmenetelmiä malliaineiston tuottamista varten tutkittiin. Mittausmenetelmistä havaittiin GNSS-mittasauvan hyötyjä kahden esimerkin havainnollistamana.
Lopussa pohditaan työn tuloksia, joita ovat kehitysaskeleet, ongelmakohdat ja niiden ratkaisut, sekä erilaiset järjestelmät ja työkalut. Tuloksissa esitellään muun muassa lentokentällä jo aikaisemmin tunnistettuja digitaalisen ja mallipohjaisen tiedon hyötyjä. Vertailun vuoksi pohdintaosiossa tutkittiin myös Väyläviraston mallipohjaisen luovutuksen kehitysaskeleita.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä digitaalisen ja mallipohjaisen luovutusaineiston muodostumiseen nykyajan infrahankkeissa sekä tutkia luovutusaineiston toteutumista lentokenttähankkeissa, joissa tilaajaosapuolena toimii Finavia Oyj. Työn tavoitteena on selvittää sekä tilaajan että kunnossapitäjän tarpeita luovutettavan aineiston suhteen. Työssä tutkittiin luovutettavan aineiston kehitystä sekä elinkaarta, kuin myös tilaajan erilaisia tietoaineistojen arkistointi- ja ylläpitomenetelmiä sekä -järjestelmiä.
Johdanto-osiossa perehdytään digitalisuuteen ja tietomalleihin infrarakentamisessa. Selvitystyön toisessa osiossa kerrotaan infrahankkeiden luovutusaineiston koostumisesta aivan hankkeen alusta, suunnitelmavaiheen lähtötietomalleista, hankkeen luovutukseen. Finavian toimintatapoja, vaatimuksia, tarpeita ja luovutusaineiston muodostumista sekä näiden ongelmakohtia ja kehitysaskeleita tutkittiin haastattelemalla asiantuntijoita, ja niistä raportoidaan työn kolmannessa osiossa. Haastatteluissa selvitettiin digitaalisen luovutusaineiston käyttömahdollisuuksia kunnossapidon aikana ja seuraavien hankkeiden lähtötietoina. Haastatteluissa selvisi myös mallipohjaisen tuotannon antamia mahdollisuuksia ja hyötyjä tilaajalle.
Finavian luovutusmenettelyssä havaittiin tapoja, jotka ovat vanhanaikaisia nykypäivän mallipohjaisten hankkeiden käytössä. Nykyisiä luovutusmenettelyjä kehittämällä saadaan mallipohjaisesta luovutuksesta enemmän hyötyjä, kuten reaaliaikaisen toteumatiedon hyödyt ylläpidolle. Myös työmaalla käytettäviä työkaluja ja mittausmenetelmiä malliaineiston tuottamista varten tutkittiin. Mittausmenetelmistä havaittiin GNSS-mittasauvan hyötyjä kahden esimerkin havainnollistamana.
Lopussa pohditaan työn tuloksia, joita ovat kehitysaskeleet, ongelmakohdat ja niiden ratkaisut, sekä erilaiset järjestelmät ja työkalut. Tuloksissa esitellään muun muassa lentokentällä jo aikaisemmin tunnistettuja digitaalisen ja mallipohjaisen tiedon hyötyjä. Vertailun vuoksi pohdintaosiossa tutkittiin myös Väyläviraston mallipohjaisen luovutuksen kehitysaskeleita.