Kyberturvallisuuden oppimisympäristö ammatilliseen koulutukseen
Merilehto, Heimo (2019)
Merilehto, Heimo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225690
Tiivistelmä
Insinöörityössä hahmoteltiin ammattikoulussa opiskeleville ICT-asentajille sopiva oppimisympäristö kyberturvallisuuden opiskeluun. Työssä testattiin VirtuaBox-virtualisointiympäristön sopivuutta harjoitusympäristöksi. Testauksessa selvisi, että VirtualBox-virtualisointijärjestelmä on varsin sopiva ympäristö harjoitusten tekemiseen. VirtualBox-järjestelmän asentaminen on selväpiirteinen ja se on ilmainen ympäristö, ja mahdollistaa sen, että opiskelijat voivat asentaa myös kotikoneeseensa vastaavan ympäristön.
Työssä perehdyttiin myös lainsäädäntöön ja etsittiin esimerkkejä tapahtuneista kyberturvarikoksista ja niistä saaduista rangaistuksista, jotta opiskelijat ymmärtäisivät paremmin esitettyjen ohjelmien ja hyökkäystekniikoiden vaarallisuuden, jos niitä käytetään väärin.
Tiedustelutyökaluista selvitettiin Kali Linuxin ja sen työkalujen, kuten Wiresharkin ja Zenmap-porttiskannerin, käyttö esimerkkien avulla. Hyvien esimerkkiratkaisujen rakentaminen on avainasemassa opetuksessa. Toimivien hyökkäysten dokumentoiminen vie runsaasti aikaa, mutta on tarpeellista opiskelijoiden onnistumiskokemusten aikaansaamiseksi.
Myös puolustusmenetelmiä koottiin työhön esimerkinomaisesti.
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää sopiva oppimisympäristö ammattikoulun kyberturvallisuuden opetukseen, ja sellainen ympäristö löydettiin ja testattiin toimivaksi. Virtualbox-ympäristöä ja testattuja harjoituksia voidaan jatkossa käyttää opetusalustana ammattikoulun opetuksessa.
Työssä perehdyttiin myös lainsäädäntöön ja etsittiin esimerkkejä tapahtuneista kyberturvarikoksista ja niistä saaduista rangaistuksista, jotta opiskelijat ymmärtäisivät paremmin esitettyjen ohjelmien ja hyökkäystekniikoiden vaarallisuuden, jos niitä käytetään väärin.
Tiedustelutyökaluista selvitettiin Kali Linuxin ja sen työkalujen, kuten Wiresharkin ja Zenmap-porttiskannerin, käyttö esimerkkien avulla. Hyvien esimerkkiratkaisujen rakentaminen on avainasemassa opetuksessa. Toimivien hyökkäysten dokumentoiminen vie runsaasti aikaa, mutta on tarpeellista opiskelijoiden onnistumiskokemusten aikaansaamiseksi.
Myös puolustusmenetelmiä koottiin työhön esimerkinomaisesti.
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää sopiva oppimisympäristö ammattikoulun kyberturvallisuuden opetukseen, ja sellainen ympäristö löydettiin ja testattiin toimivaksi. Virtualbox-ympäristöä ja testattuja harjoituksia voidaan jatkossa käyttää opetusalustana ammattikoulun opetuksessa.