Ottelutapahtuman markkinointi : case Puhdistamo Peli
Simontaival, Matias (2019)
Simontaival, Matias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904215638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904215638
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on Lempäälän Kisan Mestis -joukkueen eli LeKi Hockey Oy:n nykytilan analysointi ja Puhdistamo pelin markkinointi. Työssä pohdittiin myös ottelutapahtuman viihtyvyyden kehittämistä. Opinnäytetyön tekijä pelaa jääkiekkoa kyseisessä Mestis joukkueessa kolmatta kauttaan ja lisäksi hänellä on kokemusta Suomi-sarjasta, Keupa HT:sta, Ranskasta sekä USA:sta jääkiekkoilijana.
Opinnäytetyössä on käytettiin lähtökohtana Tredun Lempäälän toimipisteen opiskelijoiden projektityötä, jossa he paneutuivat LeKin nykytilaan ja antoivat oman raporttinsa siitä. Lisäksi Tredun opiskelijat sekä opinnäytetyön tekijä laativat SWOT- analyysin, jossa pohdittiin uhkia, mahdollisuuksia, vahvuuksia ja heikkouksia LeKin nykyisessä toiminnassa.
Teoriaosuudessa pohdittiin urheilumarkkinointia, seurabrändejä sekä ottelutapahtuman markkinointia. Tämän jälkeen alkoi työn keskeinen osuus, Puhdistamo pelin markkinoinnin suunnittelu ja toteuttaminen. Puhdistamo peliin asetettiin selkeät tavoitteet ja työssä kerrotaan, kuinka tavoitteita kohti kuljettiin ja kuinka ne lopulta saavutettiin. Ottelutapahtuman markkinoinnissa käytettiin kirjoittajan omia kokemuksia ja havaintoja, laajasti alan kirjallisuutta sekä toimivia malleja Suomesta ja ulkomailta.
Lopussa LeKin ja Puhdistamon edustajien haastattelu siitä, kuinka ottelutapahtuman markkinoinnissa onnistuttiin ja kuinka tavoitteet saavutettiin. Työn liitteissä havainnollistetaan kuvin ja tekstein ottelutapahtuman markkinoinnin eri vaiheita ja tunnelmaa.
Opinnäytetyössä on käytettiin lähtökohtana Tredun Lempäälän toimipisteen opiskelijoiden projektityötä, jossa he paneutuivat LeKin nykytilaan ja antoivat oman raporttinsa siitä. Lisäksi Tredun opiskelijat sekä opinnäytetyön tekijä laativat SWOT- analyysin, jossa pohdittiin uhkia, mahdollisuuksia, vahvuuksia ja heikkouksia LeKin nykyisessä toiminnassa.
Teoriaosuudessa pohdittiin urheilumarkkinointia, seurabrändejä sekä ottelutapahtuman markkinointia. Tämän jälkeen alkoi työn keskeinen osuus, Puhdistamo pelin markkinoinnin suunnittelu ja toteuttaminen. Puhdistamo peliin asetettiin selkeät tavoitteet ja työssä kerrotaan, kuinka tavoitteita kohti kuljettiin ja kuinka ne lopulta saavutettiin. Ottelutapahtuman markkinoinnissa käytettiin kirjoittajan omia kokemuksia ja havaintoja, laajasti alan kirjallisuutta sekä toimivia malleja Suomesta ja ulkomailta.
Lopussa LeKin ja Puhdistamon edustajien haastattelu siitä, kuinka ottelutapahtuman markkinoinnissa onnistuttiin ja kuinka tavoitteet saavutettiin. Työn liitteissä havainnollistetaan kuvin ja tekstein ottelutapahtuman markkinoinnin eri vaiheita ja tunnelmaa.