Unga vuxnas relation till banken: Case Närpes Sparbank
Teir, Linda (2019)
Teir, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225681
Tiivistelmä
Jotta pankki pystyisi palvelemaan ja antamaan taloudellisia neuvoja henkilökohtaisten tarpeiden mukaan, pankin on ymmärrettävä asiakkaiden tarpeet ja miten asiakkaat toimivat. Henkilökohtainen asiakaspalvelu on isossa roolissa pankkien toimialalla ja asiakaspalvelun parissa työskentelevä on osattava lukea ja on ymmärrettävä asiakkaiden tarpeet, jotta he pystyvät antamaan taloudellisia neuvoja. Pankkien kehityksen oleellisimmat aiheet ovat vahva tuotemerkki, alan tulevaisuuden ymmärrys sekä mitä palveluja pankki tarjoaa asiakkailleen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö on kirjoitettu yhteistyössä Närpiön Säästöpankki Oy:n kanssa. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää mikä on nuorten aikuisten suhde pankkiin ja luoda käsitys nuorten aikuisten tottumuksista säästöasioissa sekä missä muodossa he säästävät. Teoriaosuus luo pohjan työlle ja käsittelee kuluttajakäyttäytymistä, tuotemerkin tärkeyttä, erilaisia palveluita sekä säästötapoja.
Tavoitteen saavuttamiseksi kaksi samankaltaista kyselyä lähetettiin kahdelle eri kohderyhmälle. Kysely lähetettiin Närpiön Säästöpankin nuorille aikuisille asiakkaille sekä myös muiden pankkien nuorille aikuisille. Tulokset vahvistavat hyvän asiakaspalvelun tärkeyden, koska 92 prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että pankkien tärkein ominaisuus on nimenomaan hyvä asiakaspalvelu.
Opinnäytetyö on kirjoitettu yhteistyössä Närpiön Säästöpankki Oy:n kanssa. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää mikä on nuorten aikuisten suhde pankkiin ja luoda käsitys nuorten aikuisten tottumuksista säästöasioissa sekä missä muodossa he säästävät. Teoriaosuus luo pohjan työlle ja käsittelee kuluttajakäyttäytymistä, tuotemerkin tärkeyttä, erilaisia palveluita sekä säästötapoja.
Tavoitteen saavuttamiseksi kaksi samankaltaista kyselyä lähetettiin kahdelle eri kohderyhmälle. Kysely lähetettiin Närpiön Säästöpankin nuorille aikuisille asiakkaille sekä myös muiden pankkien nuorille aikuisille. Tulokset vahvistavat hyvän asiakaspalvelun tärkeyden, koska 92 prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että pankkien tärkein ominaisuus on nimenomaan hyvä asiakaspalvelu.