Perehdytyskansio perehdyttämisen apuvälineenä
Pääskyvuori, Miia (2019)
Pääskyvuori, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175486
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työntekijän perehdyttämistä. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Levi Hotel Spa -yritykselle ja se on toiminnallinen projekti, jonka tuloksena syntyi perehdytyskansio Levi Hotel Span ravintoloiden salihenkilökunnalle. Perehdytyskansio koskee Levi Hotel Span omia, kolmea ravintolaa, jotka ovat Kekäle Bar & Grill, ravintola Ahku sekä yökerho Joiku. Kansio tehtiin olemassa olevaan tarpeeseen, sillä se joko puuttui kokonaan tai ajan tasalla olevaa perehdyttämiseen liittyvää opasta ei ollut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli siis tehdä ravintoloihin ja niiden toimintaan perustuva perehdytyskansio, joka hyödyttää nykyistä salihenkilökuntaa omaksumaan yrityksessä tapahtuneita muutoksia, auttaa uutta työntekijää oppimaan ja näin ollen tuo sujuvuutta työhön, sekä hyödyttää myös esimiestä uuden työntekijän perehdyttämisessä. Perehdytyskansion sisältö koottiin hyödyntäen jo olevassa olevaa materiaalia sekä haastattelemalla yrityksen työntekijöitä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään henkilöstöjohtamista ja -strategiaa. Henkilöstöstrategian yhtenä pääkohtana on nimenomaan perehdyttäminen. Perehdyttämistä käsitellään tarkastellen siihen liittyviä lakeja, perehdyttämisen keinoja sekä siihen liittyviä hyötyjä niin yrityksen, työntekijöiden kuin asiakkaiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli siis tehdä ravintoloihin ja niiden toimintaan perustuva perehdytyskansio, joka hyödyttää nykyistä salihenkilökuntaa omaksumaan yrityksessä tapahtuneita muutoksia, auttaa uutta työntekijää oppimaan ja näin ollen tuo sujuvuutta työhön, sekä hyödyttää myös esimiestä uuden työntekijän perehdyttämisessä. Perehdytyskansion sisältö koottiin hyödyntäen jo olevassa olevaa materiaalia sekä haastattelemalla yrityksen työntekijöitä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään henkilöstöjohtamista ja -strategiaa. Henkilöstöstrategian yhtenä pääkohtana on nimenomaan perehdyttäminen. Perehdyttämistä käsitellään tarkastellen siihen liittyviä lakeja, perehdyttämisen keinoja sekä siihen liittyviä hyötyjä niin yrityksen, työntekijöiden kuin asiakkaiden näkökulmasta.