Liikelentokone strategisena investointina : Tapaustutkimus lentokoneinvestoinnin kannattavuudesta suomalaisessa liikelentoyhtiössä
Nurmi, Nisse (2019)
Nurmi, Nisse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida lentokoneinvestoinnin kannattavuutta ja strategista soveltuvuutta suomalaisessa liikelentoyhtiössä, joka pohtii liiketoiminnan laajentamista kaupallisessa lentotoiminnassa. Tarkastelun kohteena oli kaksi liikelentokonemallia, sveitsiläinen Pilatus PC-12 NG ja brasilialainen Embraer Phenom 300E. Tavoitteena oli muodostaa kokonaisvaltainen kuva strategisen investoinnin kannattavuudesta omistajalähtöisen johtamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa. Haastattelumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua ja strukturoitua haastattelua. Taloudellista kannattavuutta analysoitiin diskontattuihin kassavirtoihin perustuvilla investointilaskentamenetelmillä, nettonykyarvolla, sisäisellä korkokannalla ja nykyarvoindeksillä. Strategista soveltuvuutta arvioitiin käyttäen BCG- ja GE-matriiseja. Riskien ja epävarmuuksien vaikutuksia investointivaihtoehtojen kannattavuuksiin arvioitiin kolmella herkkyysanalyysimenetelmällä ja reaalioptioajattelua soveltamalla.
Tuloksena osoitettiin lentokoneinvestoinnin olevan strategisesti perusteltu vaihtoehto liiketoiminnan kasvattamiseksi. Vaihtoehdoista Embraer Phenom 300E osoittautui taloudellisesti kannattavaksi. Pilatus PC-12 NG osoittautui kannattamattomaksi. Investoinnin todettiin kuitenkin olevan riskialtis ja erittäin herkkä epävarmuustekijöille.
Johtopäätöksenä todettiin, että investointi Embraer Phenom 300E -liikelentokoneeseen on positiivisesta nettonykyarvosta huolimatta toistaiseksi vain mahdollisesti kannattavaa johtuen korkeasta epävarmuuden asteesta. Tämän vuoksi investointipäätöksen kanssa tulisi odottaa. The purpose of the thesis was to evaluate the profitability and strategic feasibility of an aircraft investment in a Finnish business aviation company, which plans to expand its business in the field of commercial flight operations. Two aircraft models were evaluated, Swiss Pilatus PC-12 NG and Brazilian Embraer Phenom 300E. The aim was to form a holistic insight of the feasibility of the strategic investment by evaluating the profitability from the value-based management point of view.
The research was conducted as a case study. The research material was collected by interviewing the Chief Executive Officer of the company. Interview methods were semi-structured and structured interviews. The financial feasibility was evaluated by using discounted cash flow -based investment appraisal techniques: net present value, internal rate of return and profitability index. The strategic feasibility was assessed by using BCG growth-share and GE business screen matrixes. Three different sensitivity analysis methods and real options thinking were used to analyze the impact of risk and uncertainties. The results showed that the aircraft acquisition can be justified from the strategic point of view.
From the two options, Embraer Phenom 300E was found to be financially profitable. Pilatus PC-12 NG was considered unprofitable. However, acquisition of a business aircraft was found to be extremely risky and its profitability highly sensitive to uncertainties.
Despite the positive net present value of the Embraer Phenom 300E business aircraft, the results showed a high level of uncertainty. Thus, it was concluded that the acquisition can be considered only as potentially profitable, and therefore the company should wait with its capital investment decision.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa. Haastattelumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua ja strukturoitua haastattelua. Taloudellista kannattavuutta analysoitiin diskontattuihin kassavirtoihin perustuvilla investointilaskentamenetelmillä, nettonykyarvolla, sisäisellä korkokannalla ja nykyarvoindeksillä. Strategista soveltuvuutta arvioitiin käyttäen BCG- ja GE-matriiseja. Riskien ja epävarmuuksien vaikutuksia investointivaihtoehtojen kannattavuuksiin arvioitiin kolmella herkkyysanalyysimenetelmällä ja reaalioptioajattelua soveltamalla.
Tuloksena osoitettiin lentokoneinvestoinnin olevan strategisesti perusteltu vaihtoehto liiketoiminnan kasvattamiseksi. Vaihtoehdoista Embraer Phenom 300E osoittautui taloudellisesti kannattavaksi. Pilatus PC-12 NG osoittautui kannattamattomaksi. Investoinnin todettiin kuitenkin olevan riskialtis ja erittäin herkkä epävarmuustekijöille.
Johtopäätöksenä todettiin, että investointi Embraer Phenom 300E -liikelentokoneeseen on positiivisesta nettonykyarvosta huolimatta toistaiseksi vain mahdollisesti kannattavaa johtuen korkeasta epävarmuuden asteesta. Tämän vuoksi investointipäätöksen kanssa tulisi odottaa.
The research was conducted as a case study. The research material was collected by interviewing the Chief Executive Officer of the company. Interview methods were semi-structured and structured interviews. The financial feasibility was evaluated by using discounted cash flow -based investment appraisal techniques: net present value, internal rate of return and profitability index. The strategic feasibility was assessed by using BCG growth-share and GE business screen matrixes. Three different sensitivity analysis methods and real options thinking were used to analyze the impact of risk and uncertainties. The results showed that the aircraft acquisition can be justified from the strategic point of view.
From the two options, Embraer Phenom 300E was found to be financially profitable. Pilatus PC-12 NG was considered unprofitable. However, acquisition of a business aircraft was found to be extremely risky and its profitability highly sensitive to uncertainties.
Despite the positive net present value of the Embraer Phenom 300E business aircraft, the results showed a high level of uncertainty. Thus, it was concluded that the acquisition can be considered only as potentially profitable, and therefore the company should wait with its capital investment decision.