Informaation kuvittaminen lapselle : Kuvakortit lasten kliinisten lääketutkimusten tueksi
Oksanen, Mari (2010)
Oksanen, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061612264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061612264
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suunniteltiin ja toteutettiin 31 kuvakortin sarja käytettäväksi havainnollistamaan tutkimustiedotetta lasten kliinisissä lääketutkimuksissa. Kaikilta kliiniseen lääketutkimukseen osallistuvilta henkilöiltä tarvitaan tietoinen suostumus ennen tutkimukseen osallistumista. Suostumus perustuu edeltä käsin annettuun tutkimuksesta kertovaan kirjalliseen tutkimustiedotteeseen, jonka sisältö tutkimukseen osallistuvan tulee voida ymmärtää.
Työn tilaajana oli kansallinen lastenlääkkeiden kehitysverkosto FINPEDMED, joka halusi tarjota lapsille suunnatun tutkimustiedotteen ymmärtämistä helpottavaa materiaalia tutkijoiden käyttöön. Kortit testattiin luonnosvaiheessa kohdeikäryhmään kuuluvilla lapsilla päiväkodissa, jotta saatiin selville mitä kuvissa tulisi vielä parantaa, jotta ne olisivat lapsille ymmärrettäviä. Värilliset korttikuvat toteutettiin vektorigrafiikalla ja lopuksi valmiit kortit tuotteistettiin kuvakorttikansioksi.
Tutkimuksen lähtöajatuksena oli, että lapsille suunnattuun viestintään on etsittävä lähestymistapoja, joissa huomioidaan lapsen erilainen tapa havainnoida ja tulkita ympäristön viestejä. Tarkoituksena oli selvittää millaisia asioita tulisi ottaa huomioon, kun suunnitellaan informatiivista kuvitusta alle kouluikäisille lukutaidottomille lapsille. Tutkimusosa pohjautuu lähdekirjallisuuteen kehityspsykologian ja kuvittamisen alueilta sekä informatiivisten lastenkirjojen kuvitusten analysointiin kuvitustyön pohjaksi. Työssä kartoitetaan materiaalia ja tapoja, jotka ovat avuksi kohderyhmän ajattelutapaan perehtymisessä.
Työ kokoaa yhteen teoriaa ja kokemuksia käytännön suunnittelutyöstä. Materiaalia voidaan hyödyntää tiedon kuvittamisessa lukutaidottomille lapsille ja muille ryhmille, jotka saavat kuvista apua kirjallisen informaation ymmärtämiseen. Havainnollistavasta materiaalista on hyötyä esimerkiksi maahanmuuttajille, eri vammaisryhmille ja henkilöille, joilla on luku- ja kirjoitusvaikeuksia.
Työn tilaajana oli kansallinen lastenlääkkeiden kehitysverkosto FINPEDMED, joka halusi tarjota lapsille suunnatun tutkimustiedotteen ymmärtämistä helpottavaa materiaalia tutkijoiden käyttöön. Kortit testattiin luonnosvaiheessa kohdeikäryhmään kuuluvilla lapsilla päiväkodissa, jotta saatiin selville mitä kuvissa tulisi vielä parantaa, jotta ne olisivat lapsille ymmärrettäviä. Värilliset korttikuvat toteutettiin vektorigrafiikalla ja lopuksi valmiit kortit tuotteistettiin kuvakorttikansioksi.
Tutkimuksen lähtöajatuksena oli, että lapsille suunnattuun viestintään on etsittävä lähestymistapoja, joissa huomioidaan lapsen erilainen tapa havainnoida ja tulkita ympäristön viestejä. Tarkoituksena oli selvittää millaisia asioita tulisi ottaa huomioon, kun suunnitellaan informatiivista kuvitusta alle kouluikäisille lukutaidottomille lapsille. Tutkimusosa pohjautuu lähdekirjallisuuteen kehityspsykologian ja kuvittamisen alueilta sekä informatiivisten lastenkirjojen kuvitusten analysointiin kuvitustyön pohjaksi. Työssä kartoitetaan materiaalia ja tapoja, jotka ovat avuksi kohderyhmän ajattelutapaan perehtymisessä.
Työ kokoaa yhteen teoriaa ja kokemuksia käytännön suunnittelutyöstä. Materiaalia voidaan hyödyntää tiedon kuvittamisessa lukutaidottomille lapsille ja muille ryhmille, jotka saavat kuvista apua kirjallisen informaation ymmärtämiseen. Havainnollistavasta materiaalista on hyötyä esimerkiksi maahanmuuttajille, eri vammaisryhmille ja henkilöille, joilla on luku- ja kirjoitusvaikeuksia.