Att vattna där gräset växer: En modell för att rekrytera och motivera läsvolontärer
Nylund, Tove (2019)
Nylund, Tove
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084535
Tiivistelmä
Allt fler föreningar och verksamheter är beroende av volontärer. Konsten att värva och behålla dem vid just ens egen verksamhet kan vara svår.
Inom projektet Vårt bibliotek för alla utvecklar biblioteken i Pargas och Kimitoön läsvolontärverksamheter där läsvolontärer går till äldreboenden eller servicehem för gruppläsningar eller enskilda lässtunder.
Syftet med föreliggande handlingsbaserade examensarbete är att hjälpa biblioteken att värva och behålla läsvolontärer och målet är att med hjälp av relevant teori utarbeta rekommendationer där biblioteken kan se hur de praktiskt kan göra för att ta vara på sina läsvolontärer.
Teoribakgrunden för rekommendationerna är Clarys och Snyders funktionella förhållningssätt till volontärengagemang, Anne Birgitta Yeungs diamantmodell om vad som motiverar volontärer samt Daniel Pinks teorier om hur självstyrning, mästerskap och mening är avgörande för människors drivkraft och motivation.
Slutprodukten är en karta av rekommendationer som utgår ifrån fyra syften med två eller tre rekommendationer per syfte. De fyra syftena är värva inkluderande, främja gemenskap och personlig utveckling, framhäv insatsens betydelse samt möjliggör mästerskap och flowkänsla. The number of associations and activities are depended on volunteers is increasing. The art of recruiting and keeping them can be difficult.
Within the project Our library for everyone, Pargas’ and Kimitoön's libraries develop reading volunteer activities where so-called voluntary readers go to retirement homes or service homes for group readings or individual reading sessions.
The purpose of this action-based thesis is to help libraries to recruit and retain reading volunteers, and the goal is to draw up recommendations with the aid of relevant theory in which the libraries can see how they can practically do their utmost to take care of their reading volunteers.
The theoretical background for the recommendations is Clary's and Snyder's functional approach to volunteer engagement, Anne Birgitta Yeung's diamond model of what motivates volunteers and Daniel Pink's theories of how autonomy, mastery and purpose are crucial to people's drive and motivation.
The end product is a map of recommendations based on four aims with two or three recommendations per aim. The four aims are recruit inclusively, promote community and personal development, emphasize the importance of the effort and finally enable championship and a flow feeling.
Inom projektet Vårt bibliotek för alla utvecklar biblioteken i Pargas och Kimitoön läsvolontärverksamheter där läsvolontärer går till äldreboenden eller servicehem för gruppläsningar eller enskilda lässtunder.
Syftet med föreliggande handlingsbaserade examensarbete är att hjälpa biblioteken att värva och behålla läsvolontärer och målet är att med hjälp av relevant teori utarbeta rekommendationer där biblioteken kan se hur de praktiskt kan göra för att ta vara på sina läsvolontärer.
Teoribakgrunden för rekommendationerna är Clarys och Snyders funktionella förhållningssätt till volontärengagemang, Anne Birgitta Yeungs diamantmodell om vad som motiverar volontärer samt Daniel Pinks teorier om hur självstyrning, mästerskap och mening är avgörande för människors drivkraft och motivation.
Slutprodukten är en karta av rekommendationer som utgår ifrån fyra syften med två eller tre rekommendationer per syfte. De fyra syftena är värva inkluderande, främja gemenskap och personlig utveckling, framhäv insatsens betydelse samt möjliggör mästerskap och flowkänsla.
Within the project Our library for everyone, Pargas’ and Kimitoön's libraries develop reading volunteer activities where so-called voluntary readers go to retirement homes or service homes for group readings or individual reading sessions.
The purpose of this action-based thesis is to help libraries to recruit and retain reading volunteers, and the goal is to draw up recommendations with the aid of relevant theory in which the libraries can see how they can practically do their utmost to take care of their reading volunteers.
The theoretical background for the recommendations is Clary's and Snyder's functional approach to volunteer engagement, Anne Birgitta Yeung's diamond model of what motivates volunteers and Daniel Pink's theories of how autonomy, mastery and purpose are crucial to people's drive and motivation.
The end product is a map of recommendations based on four aims with two or three recommendations per aim. The four aims are recruit inclusively, promote community and personal development, emphasize the importance of the effort and finally enable championship and a flow feeling.