Myöhemmällä iällä ammattiopintoihin : Klassisen musiikin instrumenttiopinnoissa
Taimioja, Teuvo (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074530
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni klassisen musiikin soitto-opintojen aloittamista ja musiikkialan ammattiiin suuntautumista, kun soitto-opinnot aloitetaan vanhempana kuin yleensä, 14-17-vuotiaana. Miten myöhemminkin aloittanut voi päästä musiikin ammattiopintohin ja mitä tässä vaaditaan?
Kirjallisuuslähteiden lisäksi opinnäytetyöhön on kerättyä tietoa haastatteluista, joita käytän koko opinnäytetyön perustana. Haastattelin neljää instrumentalistia, jotka olivat aloittaneet soittamaan soitintaan 14-17-vuotiaina. Haastattelut käytiin vapaamuotoisina keskusteluina, joissa selvitettiin soittajien matka ammattiopintoihin. Myös omat kokemukseni soitto-opintojen aloittamisesta vanhempana kuin yleensä vaikuttavat opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että soittamisen voi aloittaa vielä 14-17-vuotiaana ja silti päästä opiskelemaan arvostettuun musiikkialan korkeakouluun.
Työn tarkoitus on osoittaa opettajan antaman tuen merkitys sekä se, että 14-17-vuotiaina aloittaneilla on vielä hyvä mahdollisuus kehittyä taitavaksi soittajaksi.
Kirjallisuuslähteiden lisäksi opinnäytetyöhön on kerättyä tietoa haastatteluista, joita käytän koko opinnäytetyön perustana. Haastattelin neljää instrumentalistia, jotka olivat aloittaneet soittamaan soitintaan 14-17-vuotiaina. Haastattelut käytiin vapaamuotoisina keskusteluina, joissa selvitettiin soittajien matka ammattiopintoihin. Myös omat kokemukseni soitto-opintojen aloittamisesta vanhempana kuin yleensä vaikuttavat opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että soittamisen voi aloittaa vielä 14-17-vuotiaana ja silti päästä opiskelemaan arvostettuun musiikkialan korkeakouluun.
Työn tarkoitus on osoittaa opettajan antaman tuen merkitys sekä se, että 14-17-vuotiaina aloittaneilla on vielä hyvä mahdollisuus kehittyä taitavaksi soittajaksi.