Sivistystoimialan hankkeiden koordinointi : Lahden kaupungin perusopetus ja lukiokoulutus
Mailas, Kristiina (2010)
Mailas, Kristiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108598
Tiivistelmä
Projektimainen työskentely on lisääntynyt myös julkisella sektorilla. Projektityö on tuonut mukanaan erilaisia vaatimuksia mm. projektin toteuttamiseen ja hallinnointiin sekä dokumentointiin ja tulosten arviointiin. Projektin toteuttajan on ymmärrettävä projektityöskentelyn vaatimukset ja siihen liittyvät hyvän projektityön käytänteet. Lisäksi on huomioitava oman organisaation menettelytavat.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lahden kaupungin sivistystoimialan perusopetuksen ja lukiokoulutuksen projektitoiminnan kehittämiseen liittyviä asioita ja löytää vastauksia siihen miten sivistystoimialan hankkeiden koordinointi tulee järjestää ja miten eri toimijat tulee ohjeistaa, jotta projektityölle saadaan yhtenäiset toimintatavat.
Tutkimuksen teoreettisen tietoperustan muodostavat projektityöskentelyyn liittyen projektinhallinta, projektijohtaminen ja tietojohtaminen. Empiiriseen osuuteen sisältyy kohdeyrityksen kehittämishankkeen kuvaus. Opinnäytetyön empiirinen osuus suoritettiin sähköpostikyselyjen, haastattelujen, havainnoinnnin ja vertailutietojen avulla.
Kehittämishankkeen lopputuloksena tuli esille teemoittain eri toimijoiden tiedon tarve. Sen mukaan luotiin sivistystoimialan perusopetuksen ja lukiokoulutuksen hankeohjeet ja hankerekisteri. Hankeristeristä löytyy kaikkien perusopetuksen ja lukiokoulutuksen hankkeiden perustiedot ja hankkeiden vetäjät sekä hankkeen talouteen ja raportointiin liittyviä asioita. Hankeohjeiden avulla luodaan yhtenäiset toimintatavat projektityöhön ja samalla luodaan hyvät projektityön käytänteet perusopetuksen ja lukiokoulutuksen hanketoimintaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lahden kaupungin sivistystoimialan perusopetuksen ja lukiokoulutuksen projektitoiminnan kehittämiseen liittyviä asioita ja löytää vastauksia siihen miten sivistystoimialan hankkeiden koordinointi tulee järjestää ja miten eri toimijat tulee ohjeistaa, jotta projektityölle saadaan yhtenäiset toimintatavat.
Tutkimuksen teoreettisen tietoperustan muodostavat projektityöskentelyyn liittyen projektinhallinta, projektijohtaminen ja tietojohtaminen. Empiiriseen osuuteen sisältyy kohdeyrityksen kehittämishankkeen kuvaus. Opinnäytetyön empiirinen osuus suoritettiin sähköpostikyselyjen, haastattelujen, havainnoinnnin ja vertailutietojen avulla.
Kehittämishankkeen lopputuloksena tuli esille teemoittain eri toimijoiden tiedon tarve. Sen mukaan luotiin sivistystoimialan perusopetuksen ja lukiokoulutuksen hankeohjeet ja hankerekisteri. Hankeristeristä löytyy kaikkien perusopetuksen ja lukiokoulutuksen hankkeiden perustiedot ja hankkeiden vetäjät sekä hankkeen talouteen ja raportointiin liittyviä asioita. Hankeohjeiden avulla luodaan yhtenäiset toimintatavat projektityöhön ja samalla luodaan hyvät projektityön käytänteet perusopetuksen ja lukiokoulutuksen hanketoimintaan.