Digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma ravintola-alan yritykselle : case Garden by Olo
Nieminen, Eetu (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014102
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelua. Toimeksiantajana tässä työssä toimi helsinkiläinen à la carte -ravintola Garden by Olo. Työssä luotiin digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma, jota toimeksiantaja voisi hyödyntää potentiaalisille asiakkaille suunnatussa markkinointiviestinnässä. Työ rajattiin Garden by Olon omistettujen medioiden sisältöjen suunnitteluun kuitenkaan muiden medioiden viestinnällisiä hyötyjä täysin unohtamatta.
Tietolähteinä käytettiin kirjallista materiaalia, joka käsitteli digitaalista markkinointiviestintää ja sen suunnittelua. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös aihetta käsitteleviä tutkimuksia sekä erilaisia tilastoja, jotka koskivat työn aihealueita.
Kyseessä on toiminnallinen tutkimus, joka rakennettiin Garden by Olon sekä kilpailijoiden digitaalisen markkinointiviestinnän analyysista, markkinointiviestinnän tavoitteista, viestintästrategioista sekä viestintätaktiikoista.
Toiminnallisuuden rinnalle tutkimusaineistoa hankittiin myös kvalitatiivisesti haastattelemalla erästä Garden by Olon tarjoilijaa. Haastattelussa tarjoilijalta kysyttiin mikä on herättänyt kysymyksiä asiakkaissa sekä minkälainen sisältö voisi herättää mielenkiintoa potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Lisäksi työssä hyödynnettiin toimeksiantajan vuonna 2018 tekemää laadullista tutkimusta.
Tutkimuksessa todettiin muun muassa, että digitaalista markkinointiviestintää tulisi suunnitella yhtenevästi perinteisen markkinointiviestinnän kanssa. Verkon ulkopuolisten sekä digitaalisten kampanjoiden tulisi tukea toisiaan kaikessa yrityksen markkinointiviestinnässä. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että digitaalista markkinointiviestintää tulisi suunnitella asiakaslähtöisesti, koska potentiaaliset asiakkaat hakeutuvat sellaisille internetsivuille, joilla on heille merkityksellistä verkkosisältöä.
Tietolähteinä käytettiin kirjallista materiaalia, joka käsitteli digitaalista markkinointiviestintää ja sen suunnittelua. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös aihetta käsitteleviä tutkimuksia sekä erilaisia tilastoja, jotka koskivat työn aihealueita.
Kyseessä on toiminnallinen tutkimus, joka rakennettiin Garden by Olon sekä kilpailijoiden digitaalisen markkinointiviestinnän analyysista, markkinointiviestinnän tavoitteista, viestintästrategioista sekä viestintätaktiikoista.
Toiminnallisuuden rinnalle tutkimusaineistoa hankittiin myös kvalitatiivisesti haastattelemalla erästä Garden by Olon tarjoilijaa. Haastattelussa tarjoilijalta kysyttiin mikä on herättänyt kysymyksiä asiakkaissa sekä minkälainen sisältö voisi herättää mielenkiintoa potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Lisäksi työssä hyödynnettiin toimeksiantajan vuonna 2018 tekemää laadullista tutkimusta.
Tutkimuksessa todettiin muun muassa, että digitaalista markkinointiviestintää tulisi suunnitella yhtenevästi perinteisen markkinointiviestinnän kanssa. Verkon ulkopuolisten sekä digitaalisten kampanjoiden tulisi tukea toisiaan kaikessa yrityksen markkinointiviestinnässä. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että digitaalista markkinointiviestintää tulisi suunnitella asiakaslähtöisesti, koska potentiaaliset asiakkaat hakeutuvat sellaisille internetsivuille, joilla on heille merkityksellistä verkkosisältöä.