MariLed Oy - Liiketoimintasuunnitelma
Olkkola, Maria Akiliina (2010)
Olkkola, Maria Akiliina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411457
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee liiketoimintasuunnitelman laatimista MariLed- nimiselle yritykselle. Yritys valmistaa ja markkinoi opiskelijan ideoimaa laitetta. Liiketoimintasuunnitelma laadittiin siksi, että haluttiin tutkia perustettavan yrityksen kannattavuutta. Lisäksi suunnitelmalla on tarkoitus hakea rahoitusta yritystoiminnan käynnistämiseen.
Työn tuloksena olevassa liiketoimintasuunnitelmassa on käsitelty muun muassa yrityksen asiakkaita, sen tuotteiden markkinoita ja tulevaisuudennäkymiä sekä itse laitteen ominaisuuksia. Erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että suunnitelma olisi mahdollisimman realistinen. Lopputuloksena olevan liiketoimintasuunnitelman mukainen yritys työllistäisi kaksi henkilöä ensimmäisen toimintavuotensa lopussa ja tuottaisi voittoa.
Työtä laadittaessa kohdattiin myös joitain ongelmia, joista suurin oli kunnollisen markkinatutkimuksen puuttuminen. Tällainen markkinatutkimus oli alun perin tarkoitus teettää nk. TULI-projektina, mutta suunnitelmasta jouduttiin työn loppuvaiheessa luopumaan huonon toteutuksen vuoksi. Tämä heikentää jonkin verran suunnitelmassa esiintyvien myyntilaskelmien arvoa. Vaikka kyseiset myyntilaskelmat on laadittu erittäin maltillisina, on ennen yritystoiminnan aloitusta suositeltavaa suorittaa vielä markkinatutkimus ainakin tärkeimmissä kohdemaissa.
Työn tuloksena olevassa liiketoimintasuunnitelmassa on käsitelty muun muassa yrityksen asiakkaita, sen tuotteiden markkinoita ja tulevaisuudennäkymiä sekä itse laitteen ominaisuuksia. Erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että suunnitelma olisi mahdollisimman realistinen. Lopputuloksena olevan liiketoimintasuunnitelman mukainen yritys työllistäisi kaksi henkilöä ensimmäisen toimintavuotensa lopussa ja tuottaisi voittoa.
Työtä laadittaessa kohdattiin myös joitain ongelmia, joista suurin oli kunnollisen markkinatutkimuksen puuttuminen. Tällainen markkinatutkimus oli alun perin tarkoitus teettää nk. TULI-projektina, mutta suunnitelmasta jouduttiin työn loppuvaiheessa luopumaan huonon toteutuksen vuoksi. Tämä heikentää jonkin verran suunnitelmassa esiintyvien myyntilaskelmien arvoa. Vaikka kyseiset myyntilaskelmat on laadittu erittäin maltillisina, on ennen yritystoiminnan aloitusta suositeltavaa suorittaa vielä markkinatutkimus ainakin tärkeimmissä kohdemaissa.