COSA:n asiakasesimerkit : Kaksi suomalaista asiakasesimerkkiä Lasten toimintamahdollisuuksien itsearviointi COSA:n käsikirjaan
Kuukasjärvi, Jenni (2008)
Kuukasjärvi, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812114396
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa kaksi suomalaista asiakasesimerkkiä Lasten toimintamahdollisuuksien itsearviointi COSA:n (The Child Occupational Self Assesment COSA, version 2.1) käsikirjaan. Opinnäytetyö on osa COSA:n suomenkielisen laitoksen käännös- ja kehittämistyötä. COSA on asiakaslähtöinen, Inhimillisen toiminnan malliin (MOHO) perustuva lasten ja nuorten arviointimenetelmä, jolla saadaan esille lapsen tai nuoren oma näkemys toiminnallisesta pätevyydestään ja päivittäisten toimintojen tärkeydestä hänelle. COSA:n avulla voidaan asettaa asiakaslähtöisesti terapian tavoitteita ja seurata niiden toteutumista. Lisäksi COSA antaa kokonaisvaltaisesti olennaista tietoa asiakkaan toiminnallisesta käyttäytymisestä ja osallistumisesta, mikä vaikuttaa intervention suunnitteluun sekä käytännön toteutukseen.
Asiakasesimerkit tuotettiin yhteistyössä kahden toimintaterapeutin kanssa. Asiakasesimerkkien tuottamista varten luotiin sisältörunko, joka ilmensi asiakasesimerkin kriteerejä. Kriteereitä ovat: MOHO, asiakaslähtöisyys ja COSA:n käyttöominaisuudet, jotka tulevat näkyviksi asiakasesimerkissä. Sisältörungon muodostumista ohjasivat COSA:n käsikirjaan, taustateorioihin ja englanninkielisiin asiakasesimerkkeihin tutustuminen. Sisältörungon toimivuutta testattiin englanninkielisillä asiakasesimerkeillä. Tiedonkeruu yhteistyökumppaneilta toteutui sisältörungon avulla, puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Asiakasesimerkit esittelevät COSA:n käyttöä kahden toimintaterapeutin asiakkaan kanssa. Ensimmäinen asiakasesimerkki kuvaa COSA:n käyttöprosessia terapian alkuarvioinnista tavoitteiden asetteluun ja seuranta-arviointiin. Toisessa asiakasesimerkissä kuvataan COSA:n käyttöä osatavoitteiden asettamisessa pitkäkestoisessa toimintaterapiassa.
Opinnäytetyössä esitellään COSA:n roolia osana toimintaterapiaprosessia. Toimintaterapiaprosessia tarkastellaan kahden prosessimallin, Toiminnallisen suoriutumisen prosessin ja Terapeuttisen päättelyn prosessin, kautta. Lisäksi asiakasesimerkeissä tuodaan näkyväksi COSA:n käytön liittyminen osaksi terapiaprosessia.
Asiakasesimerkit tuotettiin yhteistyössä kahden toimintaterapeutin kanssa. Asiakasesimerkkien tuottamista varten luotiin sisältörunko, joka ilmensi asiakasesimerkin kriteerejä. Kriteereitä ovat: MOHO, asiakaslähtöisyys ja COSA:n käyttöominaisuudet, jotka tulevat näkyviksi asiakasesimerkissä. Sisältörungon muodostumista ohjasivat COSA:n käsikirjaan, taustateorioihin ja englanninkielisiin asiakasesimerkkeihin tutustuminen. Sisältörungon toimivuutta testattiin englanninkielisillä asiakasesimerkeillä. Tiedonkeruu yhteistyökumppaneilta toteutui sisältörungon avulla, puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Asiakasesimerkit esittelevät COSA:n käyttöä kahden toimintaterapeutin asiakkaan kanssa. Ensimmäinen asiakasesimerkki kuvaa COSA:n käyttöprosessia terapian alkuarvioinnista tavoitteiden asetteluun ja seuranta-arviointiin. Toisessa asiakasesimerkissä kuvataan COSA:n käyttöä osatavoitteiden asettamisessa pitkäkestoisessa toimintaterapiassa.
Opinnäytetyössä esitellään COSA:n roolia osana toimintaterapiaprosessia. Toimintaterapiaprosessia tarkastellaan kahden prosessimallin, Toiminnallisen suoriutumisen prosessin ja Terapeuttisen päättelyn prosessin, kautta. Lisäksi asiakasesimerkeissä tuodaan näkyväksi COSA:n käytön liittyminen osaksi terapiaprosessia.