Urheiluopisto Kisakeskus : tehoa sähköiseen markkinointiin
Westergård, Olli (2010)
Westergård, Olli
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211254
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa urheiluopisto Kisakeskusta kehittämään heidän sähköistä markkinointiaan. Työssä esitellään sähköisen markkinoinnin muotoja, sekä niiden käyttämiseeen liittyviä mahdollisuuksia ja uhkia. Tutkimuksissa luodaan myös katsaus Kisakeskuksen sähköisen markkinointistrategian nykytilanteeseen. Tarkoituksena oli löytää opiston markkinoinnin nykytilanteen pohjalta Kisakeskukselle sopivimmat sähköisen markkinoinnin muodot ja esitellä muutamia käyttökelpoisia sähköisten markkinointikanavien käyttömahdollisuuksia.
Lähteinä käytetään markkinointiin ja viestintään liittyvää kirjallisuutta, verkkolähteitä, kuten blogeja ja asiantuntijoiden kirjoittamia artikkeleita sekä Kisakeskuksesta saatuja materiaaleja. Lisäksi tutkimuksissa käytetään hyväksi kolmea Kisakeskuksessa tehty haastattelua sekä kahta sähköisen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisen antamaa asiantuntijahaastattelua. Olen myös itse työskennellyt useana kesänä Kisakeskuksessa, joten oman leimansa työhön antoivat myös kokemukseni opiston toiminnasta, ympäristöstä ja henkilökunnasta.
Tutkimuksen alussa kerrotaan Kisakeskuksesta yleisesti, kartoitetaan opiston kohderyhmät ja luodaan katsaus heidän liiketoimintaansa nyt ja tulevaisuudessa. Seuraavaksi siirrytään tutkimaan palvelujen markkinoinnin menestystekijöitä yleisellä tasolla. Tarkastellaan mitä menestyksekäs markkinointi nykyään vaatii, millaisia markkinointitoimenpiteitä Kisakeskuksessa on perinteisesti tehty ja miltä näyttää Kisakeskuksen sähköisempään suuntaan siirtyvän markkinoinnin tulevaisuus. Sähköisestä markkinoinnista esitellään tärkeimpiä muotoja ja luodaan katsaus Kisakeskuksen strategiaan, jota lopuksi analysoidaan ja kehitetään.
Tutkimusten tuloksena Kisakeskuksen sähköisestä markkinoinnista löytyi kehitettävää ainakin kotisivujen, suoramarkkinoinnin, sosiaalisen median käytön ja seurannan osalta. Työssä tulee esille jalostettavia ideoita kotisivujen kehittämiseen ja sosialisen median hyväksikäyttöön. Lisäksi suoramarkkinoinnin ja seurannan toteuttamiseen annetaan käyttökelpoisia vinkkejä. Sähköisen markkinoinnin välineet tulevat varmasti entistä tutummiksi Kisakeskukselle opinnäytetyön tutkimsten myötä. Kisakeskuksen on mahdollista käyttää työn sisältöä hyödyksi tulevaisuuden markkinointistrategiansa luomisessa.
Lähteinä käytetään markkinointiin ja viestintään liittyvää kirjallisuutta, verkkolähteitä, kuten blogeja ja asiantuntijoiden kirjoittamia artikkeleita sekä Kisakeskuksesta saatuja materiaaleja. Lisäksi tutkimuksissa käytetään hyväksi kolmea Kisakeskuksessa tehty haastattelua sekä kahta sähköisen markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisen antamaa asiantuntijahaastattelua. Olen myös itse työskennellyt useana kesänä Kisakeskuksessa, joten oman leimansa työhön antoivat myös kokemukseni opiston toiminnasta, ympäristöstä ja henkilökunnasta.
Tutkimuksen alussa kerrotaan Kisakeskuksesta yleisesti, kartoitetaan opiston kohderyhmät ja luodaan katsaus heidän liiketoimintaansa nyt ja tulevaisuudessa. Seuraavaksi siirrytään tutkimaan palvelujen markkinoinnin menestystekijöitä yleisellä tasolla. Tarkastellaan mitä menestyksekäs markkinointi nykyään vaatii, millaisia markkinointitoimenpiteitä Kisakeskuksessa on perinteisesti tehty ja miltä näyttää Kisakeskuksen sähköisempään suuntaan siirtyvän markkinoinnin tulevaisuus. Sähköisestä markkinoinnista esitellään tärkeimpiä muotoja ja luodaan katsaus Kisakeskuksen strategiaan, jota lopuksi analysoidaan ja kehitetään.
Tutkimusten tuloksena Kisakeskuksen sähköisestä markkinoinnista löytyi kehitettävää ainakin kotisivujen, suoramarkkinoinnin, sosiaalisen median käytön ja seurannan osalta. Työssä tulee esille jalostettavia ideoita kotisivujen kehittämiseen ja sosialisen median hyväksikäyttöön. Lisäksi suoramarkkinoinnin ja seurannan toteuttamiseen annetaan käyttökelpoisia vinkkejä. Sähköisen markkinoinnin välineet tulevat varmasti entistä tutummiksi Kisakeskukselle opinnäytetyön tutkimsten myötä. Kisakeskuksen on mahdollista käyttää työn sisältöä hyödyksi tulevaisuuden markkinointistrategiansa luomisessa.