Höyläämön käynninseurannan analysointi : Pyhännän Rakennustuote Oy
Piippo, Paula (2010)
Piippo, Paula
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli analysoida Pyhännän Rakennustuote Oy:n höyläämössä toimivaa Piimega-käynninseurantajärjestelmää, sekä tehdä siihen päivityskartoitus. Tarkoitus oli saada käynninseurannasta konkreettisia tuloksia, jotta sen pohjalta pystyttäisiin kartoittamaan kunnossapitotoimenpiteiden tarvetta höyläämössä.
Tärkeintä tutkimuksessa oli, että käynninseurannasta alettaisiin saada konkreettista hyötyä, eikä se toimisi enää vain taustalla. Järjestelmästä oli tarkoitus saada myös paremmin sekä yritystä että työntekijöitä palveleva.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yleisesti kunnossapitoa sekä sen merkitystä. Tarkastelun aiheena oli myös, miten käynninseuranta toimii osana kunnossapitoa.
Empiirisessä osiossa keskityttiin lähinnä höyläämössä olevaan käynninseurantajärjestelmään, sekä sen antamiin tuloksiin ja niiden analysointiin. Käynninseuranta toimii höyläämössä neljällä linjastolla, ja jokaista tutkittiin omana yksikkönään. Tässä osiossa käsiteltiin myös järjestelmään tehtäviä päivityksiä ja korjauksia. Tutkimuksen aikana suoritettiin myös suunnitellut toimenpiteet yhdessä ohjelmistoalan ammattilaisen kanssa. Osuuden lopussa käytiin läpi käynninseurantaan tehdyt muutokset, ja tarkasteltiin vielä käynninseurannan tuloksia muutosten jälkeen.
Työssä onnistuttiin kartoittamaan taukoja aiheuttavat tekijät, ja sijoittamaan kaikki häiriöt omille syynimikkeilleen. Työn ansiosta järjestelmää voi käyttää nyt kunnossapitokartoituksiin. Työn tulosten perusteella havaittiin, että järjestelmään tulisi tehdä useammin päivityksiä, ainakin jos kohteissa tapahtuu olennaisia muutoksia. Työntekijöitä tulisi myös jatkossa motivoida käyttämään käynninseurantaa oikein ja näyttää myös heille linjastoilta tulevia konkreettisia tuloksia säännöllisin väliajoin.
Tärkeintä tutkimuksessa oli, että käynninseurannasta alettaisiin saada konkreettista hyötyä, eikä se toimisi enää vain taustalla. Järjestelmästä oli tarkoitus saada myös paremmin sekä yritystä että työntekijöitä palveleva.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yleisesti kunnossapitoa sekä sen merkitystä. Tarkastelun aiheena oli myös, miten käynninseuranta toimii osana kunnossapitoa.
Empiirisessä osiossa keskityttiin lähinnä höyläämössä olevaan käynninseurantajärjestelmään, sekä sen antamiin tuloksiin ja niiden analysointiin. Käynninseuranta toimii höyläämössä neljällä linjastolla, ja jokaista tutkittiin omana yksikkönään. Tässä osiossa käsiteltiin myös järjestelmään tehtäviä päivityksiä ja korjauksia. Tutkimuksen aikana suoritettiin myös suunnitellut toimenpiteet yhdessä ohjelmistoalan ammattilaisen kanssa. Osuuden lopussa käytiin läpi käynninseurantaan tehdyt muutokset, ja tarkasteltiin vielä käynninseurannan tuloksia muutosten jälkeen.
Työssä onnistuttiin kartoittamaan taukoja aiheuttavat tekijät, ja sijoittamaan kaikki häiriöt omille syynimikkeilleen. Työn ansiosta järjestelmää voi käyttää nyt kunnossapitokartoituksiin. Työn tulosten perusteella havaittiin, että järjestelmään tulisi tehdä useammin päivityksiä, ainakin jos kohteissa tapahtuu olennaisia muutoksia. Työntekijöitä tulisi myös jatkossa motivoida käyttämään käynninseurantaa oikein ja näyttää myös heille linjastoilta tulevia konkreettisia tuloksia säännöllisin väliajoin.