Laserpinnoitustuotannon kehittäminen
Piispanen, Ilkka (2010)
Piispanen, Ilkka
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061312080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061312080
Tiivistelmä
Laserpinnoitus ei ole tuttua monellekaan asiakkaalle, joten lähes aina on lähdettävä kehittämään uutta mahdollisuutta parempaan ja kestävämpään tulevaisuuteen asiakkaiden tuotteiden kautta.
Tässä työssä haettiin kehittämismahdollisuuksia tuotannon ja koko yrityksen tarpeisiin. Teorian alkuosassa perehdyttiin laserpinnoituksen työstömenetelmiin ja siihen liittyviin sovelluksiin. Yrityksen tuotannon kehittämiseen liittyy myös uudet tuotantotilat sekä laserpinnoituslaitteiston päivittäminen.
Henkilöstön kouluttaminen laserpinnoituskoneelle vaatii kouluttajalta erikoisosaamista. Henkilöstökyselyllä selvitettiin, miten koulutusta voidaan tehostaa jatkossa. Kyselyssä haettiin myös mielipiteitä yrityksen nykyisestä toiminnasta, tiedottamisesta ja testaamisesta. Saatujen tulosten perusteella todettiin, että koulutuksessa on kehitettävää.
Asiakkaisiin liittyviä kehityskohteita haettiin materiaalien, kunnossapidon ja uustuotannon tarpeisiin. Markkinointi kulkee jokaisen toiminnan mukana ja luo pohjan tulokselliseen toimintaan. Markkinoimalla ja verkostoitumalla pienikin Pk-yritys voi toimia globaalisti omalla sektorillaan. Menestyminen vaatii kuitenkin hallittua kasvua ja kehitystä, jossa Kokkola LCC aikoo pysyä vahvasti mukana.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Kokkola LCC Oy on siirtymässä kehityksessä uudelle portaalle. Konekannan uudistuminen ja siirtyminen toimivimpiin tuotantotiloihin antaa paremmat mahdollisuudet kilpailla niin koti- kuin ulkomaanmarkkinoilla. Edellytykset parempaan tulevaisuuteen ovat olemassa, mutta tuotantoa ja toimintaa on edelleen kehitettävä voimakkaasti sekä hallitusti.
Tässä työssä haettiin kehittämismahdollisuuksia tuotannon ja koko yrityksen tarpeisiin. Teorian alkuosassa perehdyttiin laserpinnoituksen työstömenetelmiin ja siihen liittyviin sovelluksiin. Yrityksen tuotannon kehittämiseen liittyy myös uudet tuotantotilat sekä laserpinnoituslaitteiston päivittäminen.
Henkilöstön kouluttaminen laserpinnoituskoneelle vaatii kouluttajalta erikoisosaamista. Henkilöstökyselyllä selvitettiin, miten koulutusta voidaan tehostaa jatkossa. Kyselyssä haettiin myös mielipiteitä yrityksen nykyisestä toiminnasta, tiedottamisesta ja testaamisesta. Saatujen tulosten perusteella todettiin, että koulutuksessa on kehitettävää.
Asiakkaisiin liittyviä kehityskohteita haettiin materiaalien, kunnossapidon ja uustuotannon tarpeisiin. Markkinointi kulkee jokaisen toiminnan mukana ja luo pohjan tulokselliseen toimintaan. Markkinoimalla ja verkostoitumalla pienikin Pk-yritys voi toimia globaalisti omalla sektorillaan. Menestyminen vaatii kuitenkin hallittua kasvua ja kehitystä, jossa Kokkola LCC aikoo pysyä vahvasti mukana.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Kokkola LCC Oy on siirtymässä kehityksessä uudelle portaalle. Konekannan uudistuminen ja siirtyminen toimivimpiin tuotantotiloihin antaa paremmat mahdollisuudet kilpailla niin koti- kuin ulkomaanmarkkinoilla. Edellytykset parempaan tulevaisuuteen ovat olemassa, mutta tuotantoa ja toimintaa on edelleen kehitettävä voimakkaasti sekä hallitusti.