Hyvät tavat ja tapakasvatus Kärkölän yhtenäiskoulussa
Hämäläinen, Heli; Laitinen, Karita (2019)
Hämäläinen, Heli
Laitinen, Karita
2019
CC by-nc-nd 4.0
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143060
Tiivistelmä
Hämäläinen, Heli & Laitinen, Karita.
Hyvät tavat ja tapakasvatus Kärkölän yhtenäiskoulussa.
56 s., 4 liitettä
Kevät 2019,
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki.
Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö &
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opinnäytetyön aiheena on tapakasvatus ja hyvien tapojen näkyminen Kärkölän yhtenäiskoulussa. Työelämän yhteistyökumppanina on Kärkölän yhtenäiskoulu. Lähtökohtana kehittämishankkeessa oli kysymys, miten hyvää käytöstä koulussa voisi kehittää yhdessä oppilaiden kanssa. Kehittämishanke tehtiin yhtenäiskoululle ja sen avulla kartoitettiin lasten ja nuorten mielipiteitä siitä, millaisia hyvät tavat ovat heidän mielestään ja kuinka niitä voisi koulussa toteuttaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä mielipiteitä, millaisiksi ensimmäisen ja seitsemännen luokan oppilaat kokevat hyvät tavat ja kuinka ne näkyvät heidän mielestään koulun arjessa.
Opinnäytetyö oli kehittämishanke. Hankkeen aineisto kerättiin ”Learning cafe” eli oppimiskahvila -menetelmällä. Learning cafe –menetelmällä oli tarkoitus osallistaa lapsia ja nuoria opinnäytetyössä. Kehittämishankkeen lopputuloksena tehtiin posterit, itsearviointilomake ja esite opinnäytetyöstä. Postereihin kerättiin oppilaiden nimeämät hyvät käytöstavat sekä niihin vaikuttavat tekijät ja terveiset opetushenkilöstölle. Itsearviointilomake oli tuotos, joka antaa opetushenkilöstölle yhdenlaisen työvälineen käsitellä oppilaiden kanssa hyviä käytöstapoja. Esitteen tarkoitus oli osallistaa huoltajia sekä vahvistaa kodin ja koulun yhteistyötä hyvien käytöstapojen osalta.
Posterit, itsearviointilomake ja esite ovat olleet jo Kärkölän yhtenäiskoululla käytössä. Posterit ovat saaneet niin sanottuja käytäväkeskusteluja aikaiseksi sekä oppilaiden että opetushenkilöstön keskuudessa. Valopilkun työntekijät ovat hyödyntäneet postereita pitäessään oppitunteja seitsemäsluokkalaisille. Itsearviointilomake on ollut jo joissakin luokissa säännöllisessä käytössä. Esite on jaettu ensimmäisen ja seitsemännen luokan oppilaiden huoltajille.
Kehittämishanke toi esille vahvasti sen, että tiedonantajamme Kärkölän yhtenäiskoulussa pitivät pääsääntöisesti samoja asioita hyvinä käytöstapoina kuin aikuisetkin. Edelleen hyvinä käytöstapoina pidettiin tervehtimistä, kiittämistä ja toisten huomioimista. Sen sijaan pukeutumiskysymyksiä ei enää koettu hyvinä tai huonoina tapoina. Käytöstapoihin vaikuttavina tekijöinä tiedonantajamme Kärkölän yhtenäiskoulusta kokivat edelleen kotiolot.
Avainsanat:1 tapakasvatus 2, vuorovaikutus 3, yhteisöllisyys 4, kehittämishanke 5. Produktio
Hyvät tavat ja tapakasvatus Kärkölän yhtenäiskoulussa.
56 s., 4 liitettä
Kevät 2019,
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki.
Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö &
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opinnäytetyön aiheena on tapakasvatus ja hyvien tapojen näkyminen Kärkölän yhtenäiskoulussa. Työelämän yhteistyökumppanina on Kärkölän yhtenäiskoulu. Lähtökohtana kehittämishankkeessa oli kysymys, miten hyvää käytöstä koulussa voisi kehittää yhdessä oppilaiden kanssa. Kehittämishanke tehtiin yhtenäiskoululle ja sen avulla kartoitettiin lasten ja nuorten mielipiteitä siitä, millaisia hyvät tavat ovat heidän mielestään ja kuinka niitä voisi koulussa toteuttaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä mielipiteitä, millaisiksi ensimmäisen ja seitsemännen luokan oppilaat kokevat hyvät tavat ja kuinka ne näkyvät heidän mielestään koulun arjessa.
Opinnäytetyö oli kehittämishanke. Hankkeen aineisto kerättiin ”Learning cafe” eli oppimiskahvila -menetelmällä. Learning cafe –menetelmällä oli tarkoitus osallistaa lapsia ja nuoria opinnäytetyössä. Kehittämishankkeen lopputuloksena tehtiin posterit, itsearviointilomake ja esite opinnäytetyöstä. Postereihin kerättiin oppilaiden nimeämät hyvät käytöstavat sekä niihin vaikuttavat tekijät ja terveiset opetushenkilöstölle. Itsearviointilomake oli tuotos, joka antaa opetushenkilöstölle yhdenlaisen työvälineen käsitellä oppilaiden kanssa hyviä käytöstapoja. Esitteen tarkoitus oli osallistaa huoltajia sekä vahvistaa kodin ja koulun yhteistyötä hyvien käytöstapojen osalta.
Posterit, itsearviointilomake ja esite ovat olleet jo Kärkölän yhtenäiskoululla käytössä. Posterit ovat saaneet niin sanottuja käytäväkeskusteluja aikaiseksi sekä oppilaiden että opetushenkilöstön keskuudessa. Valopilkun työntekijät ovat hyödyntäneet postereita pitäessään oppitunteja seitsemäsluokkalaisille. Itsearviointilomake on ollut jo joissakin luokissa säännöllisessä käytössä. Esite on jaettu ensimmäisen ja seitsemännen luokan oppilaiden huoltajille.
Kehittämishanke toi esille vahvasti sen, että tiedonantajamme Kärkölän yhtenäiskoulussa pitivät pääsääntöisesti samoja asioita hyvinä käytöstapoina kuin aikuisetkin. Edelleen hyvinä käytöstapoina pidettiin tervehtimistä, kiittämistä ja toisten huomioimista. Sen sijaan pukeutumiskysymyksiä ei enää koettu hyvinä tai huonoina tapoina. Käytöstapoihin vaikuttavina tekijöinä tiedonantajamme Kärkölän yhtenäiskoulusta kokivat edelleen kotiolot.
Avainsanat:1 tapakasvatus 2, vuorovaikutus 3, yhteisöllisyys 4, kehittämishanke 5. Produktio