Rax Buffet -ketjun toimintaympäristön vastuullisuus kuluttajanäkökulmasta
Kostet, Mikko (2019)
Kostet, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024193
Tiivistelmä
Vastuullisuus ja erityisesti ympäristövastuullisuus ovat viimeaikaisten muoviroskaan ja ilmastoon liittyvien raporttien ja uutisten vuoksi erittäin ajankohtaisia aiheita. Nämä seikat sekä kuluttajien jatkuvasti kasvava tietoisuus vastuullisuuskysymyksistä ovat saaneet aikaan sen, että yhä useampi yritys toimialasta riippumatta on joutunut pohtimaan omaa yritysvastuutaan ja ympäristölle aiheuttamiaan vaikutuksia.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja, ravintola-alan yritys Restel Oy, pyrkii myös vähentämään toimintansa ympäristökuormaa. Opinnäytetyön tavoitteena onkin tutkia mitkä vastuullisuuteen liittyvät asiat ovat Restel Oy:n omistamalle pikaruokaketjulle, Rax Buffetille sekä kyseisen ketjun asiakkaille tärkeitä.
Työssä vastuullisuutta käsitellään ympäristövastuun näkökulmasta ja sosiaalinen vastuu sekä osittain taloudellinen vastuu on rajattu pois. Tarkoituksena on löytää vastauksia tutkimusongelmaan selvittämällä vastuullisuuteen liittyviä käsitteitä, määritelmiä, siihen liittyviä hyötyjä ja ilmiöitä sekä Rax Buffet -ketjun omia vastuullisuustoimenpiteitä. Vastuullisuutta tarkastellaankin erikseen myös ruokatuotannon ja ravintolatoiminnan sekä kuluttajien näkökulmasta. Lopuksi kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla tutkitaan Rax Buffet -ketjun asiakaskunnan mielipiteitä vastuullisuudesta.
Opinnäytetyö tehtiin syyskuun 2018 ja maaliskuun 2019 välisenä aikana. Sähköinen kyselytutkimus julkaistiin Rax Buffet -ketjun virallisilla Facebook-sivuilla 18.2.2019 ja suljettiin viikon päästä 24.2.2019, jolloin vastauksia oli kertynyt 941 kappaletta. Tämän jälkeen tulokset käsiteltiin muuttamalla vastaukset suhteellisiksi prosenttijakaumiksi ja esittämällä ne pylväsdiagrammeina sekä ympyräkaavioilla, joka havainnollisti paremmin vastaajien mielipiteiden hajonnan ja helpotti niiden tulkintaa. Myös ristiintaulukoinnilla analysoitiin saatua aineistoa esimerkiksi vertailemalla eri sukupuolten asenteita vastuullisuudesta.
Kyselytutkimuksen tulokset vastasivat hyvin tietoperustassa esitettyjä vastuullisuuteen liittyviä, jo aiemmin tutkittuja ilmiöitä. Vastaajat pitivät selvästi tärkeänä, että Rax Buffet -ketju sekä yritykset muutenkin toimivat vastuullisesti, vähentävät syntyneen jätteen, erityisesti muovijätteen, määrää sekä ruokahävikkiä. Yleisesti vastuullinen liiketoiminta oli vastausten perusteella tärkeä aihe. Tästä huolimatta vastaajien omat teot vastuullisuuden suhteen olivat pienempiä kuin mitä he ketjulta odottivat ja arjen valinnat yleisesti tehdäänkin hinnan tai helppouden perusteella.
Kokonaisuudessaan kyselytutkimuksen tulokset olivat kuitenkin kannustavia: asiakkaat olivat tietoisia vastuullisuuteen liittyvistä aiheista, arvostivat pyrkimyksiä vastuullisempaan toimintaan ja olivat valmiita tietyssä määrin itsekin tukemaan ketjun vastuullisuutta parantavia toimenpiteitä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja, ravintola-alan yritys Restel Oy, pyrkii myös vähentämään toimintansa ympäristökuormaa. Opinnäytetyön tavoitteena onkin tutkia mitkä vastuullisuuteen liittyvät asiat ovat Restel Oy:n omistamalle pikaruokaketjulle, Rax Buffetille sekä kyseisen ketjun asiakkaille tärkeitä.
Työssä vastuullisuutta käsitellään ympäristövastuun näkökulmasta ja sosiaalinen vastuu sekä osittain taloudellinen vastuu on rajattu pois. Tarkoituksena on löytää vastauksia tutkimusongelmaan selvittämällä vastuullisuuteen liittyviä käsitteitä, määritelmiä, siihen liittyviä hyötyjä ja ilmiöitä sekä Rax Buffet -ketjun omia vastuullisuustoimenpiteitä. Vastuullisuutta tarkastellaankin erikseen myös ruokatuotannon ja ravintolatoiminnan sekä kuluttajien näkökulmasta. Lopuksi kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla tutkitaan Rax Buffet -ketjun asiakaskunnan mielipiteitä vastuullisuudesta.
Opinnäytetyö tehtiin syyskuun 2018 ja maaliskuun 2019 välisenä aikana. Sähköinen kyselytutkimus julkaistiin Rax Buffet -ketjun virallisilla Facebook-sivuilla 18.2.2019 ja suljettiin viikon päästä 24.2.2019, jolloin vastauksia oli kertynyt 941 kappaletta. Tämän jälkeen tulokset käsiteltiin muuttamalla vastaukset suhteellisiksi prosenttijakaumiksi ja esittämällä ne pylväsdiagrammeina sekä ympyräkaavioilla, joka havainnollisti paremmin vastaajien mielipiteiden hajonnan ja helpotti niiden tulkintaa. Myös ristiintaulukoinnilla analysoitiin saatua aineistoa esimerkiksi vertailemalla eri sukupuolten asenteita vastuullisuudesta.
Kyselytutkimuksen tulokset vastasivat hyvin tietoperustassa esitettyjä vastuullisuuteen liittyviä, jo aiemmin tutkittuja ilmiöitä. Vastaajat pitivät selvästi tärkeänä, että Rax Buffet -ketju sekä yritykset muutenkin toimivat vastuullisesti, vähentävät syntyneen jätteen, erityisesti muovijätteen, määrää sekä ruokahävikkiä. Yleisesti vastuullinen liiketoiminta oli vastausten perusteella tärkeä aihe. Tästä huolimatta vastaajien omat teot vastuullisuuden suhteen olivat pienempiä kuin mitä he ketjulta odottivat ja arjen valinnat yleisesti tehdäänkin hinnan tai helppouden perusteella.
Kokonaisuudessaan kyselytutkimuksen tulokset olivat kuitenkin kannustavia: asiakkaat olivat tietoisia vastuullisuuteen liittyvistä aiheista, arvostivat pyrkimyksiä vastuullisempaan toimintaan ja olivat valmiita tietyssä määrin itsekin tukemaan ketjun vastuullisuutta parantavia toimenpiteitä.