Naurua ja hännänheilutuksia : koira-avusteista toimintaa päiväkodissa 3-5-vuotiaiden lasten ryhmissä
Vuoksenranta, Emilia (2019)
Vuoksenranta, Emilia
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014123
Tiivistelmä
Koira-avusteisuus on lisääntynyt Suomessa viime vuosina, mutta sen käyttäminen varhaiskasvatuksessa on vielä vähäistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten koira-avusteista toimintaa olisi mahdollista soveltaa varhaiskasvatustyössä yhteisöllisyyden ja ryhmätyötaitojen tukemisessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena yksityisessä päiväkodissa Hyvinkäällä ja siihen osallistui 3-5-vuotiaita lapsia. Toimintakertoja oli neljä, joissa käsiteltiin lasten kanssa yhteisöllisyyteen ja ryhmätyötaitoihin liittyviä asioita. Harjoittelimme lasten kanssa ryhmätyötaitoja, kuten asioiden jakamista, odottamista ja yhdessä tekemistä. Mukana oli 7-vuotias koira, johon lapset pääsivät tutustumaan. Opinnäytetyö on laadullisesti toteutettu ja aineisto on kerätty havainnoimalla lapsia.
Opinnäytetyössä on avattu lyhyesti koira-avusteisuuden termistöä ja koira-avusteisen toiminnan muotoja sekä käsitelty yhteisöllisyyttä, vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä 3-4-vuotiaiden sosiaalista, kognitiivista sekä tunne-elämän ja persoonallisuuden kehitystä. Nämä vaikuttavat ryhmässä toimimiseen, yhteisöllisyyden kehittämiseen sekä toiminnan suunnitteluun ja järjestämiseen.
Aineiston perusteella on mahdollista sanoa, että koira-avusteista toimintaa on mahdollista soveltaa myös päiväkodissa varhaiskasvatuksen tavoitteiden mukaisesti. Toiminnalla ei tarvitse aina olla tiettyä näkökulmaa, kuten omassa toiminnassani oli, vaan toimintaa voi soveltaa tavoitteiden mukaisesti. Koira-avusteisessa toiminnassa ei ole usein tavoitteita, mutta varhaiskasvattaja voi luoda toiminnalle tavoitteet, jolloin toiminnasta tulee tavoitteellista. Koira-avusteisessa toiminnassa tulee ottaa huomioon lasten taidot ja luonteet, jotta toiminta olisi sujuvaa.
Opinnäytetyössä on avattu lyhyesti koira-avusteisuuden termistöä ja koira-avusteisen toiminnan muotoja sekä käsitelty yhteisöllisyyttä, vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä 3-4-vuotiaiden sosiaalista, kognitiivista sekä tunne-elämän ja persoonallisuuden kehitystä. Nämä vaikuttavat ryhmässä toimimiseen, yhteisöllisyyden kehittämiseen sekä toiminnan suunnitteluun ja järjestämiseen.
Aineiston perusteella on mahdollista sanoa, että koira-avusteista toimintaa on mahdollista soveltaa myös päiväkodissa varhaiskasvatuksen tavoitteiden mukaisesti. Toiminnalla ei tarvitse aina olla tiettyä näkökulmaa, kuten omassa toiminnassani oli, vaan toimintaa voi soveltaa tavoitteiden mukaisesti. Koira-avusteisessa toiminnassa ei ole usein tavoitteita, mutta varhaiskasvattaja voi luoda toiminnalle tavoitteet, jolloin toiminnasta tulee tavoitteellista. Koira-avusteisessa toiminnassa tulee ottaa huomioon lasten taidot ja luonteet, jotta toiminta olisi sujuvaa.