Mediakuutio dramaturgisena työvälineenä
Heikkilä, Antti; Virtakainen, Ville (2010)
Heikkilä, Antti
Virtakainen, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911872
Tiivistelmä
Jyväskyläläinen jääkiekkojoukkue JYP hankki vuonna 2008 kotihalliinsa Synergia-areenalle mediakuution eli jään yläpuolelle sijoitetun suuren video- ja tulosnäyttölaitteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sen käyttöä dramaturgian näkökulmasta. Työssä selvitettiin mediakuution toimintaympäristö sekä toimintamallit ja käytiin läpi katsojan samastumisprosessi. Opinnäytteen tehtävänä oli myös tutkia mediakuution kykyä itsenäisen draaman luojana ja katsojan kokeman samastumisen vahvistajana.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin sähköpostilla JYPin kannattajiksi ilmoittautuneille ihmisille. Opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tavoitteena oli saada vastauksia niiltä katsojilta, jotka eniten näkevät mediakuution toimintaa, sillä heillä on selkeä näkemys kuution toiminnasta ja heitä varten kuutio on olemassa. Tutkimukseen vastasi 110 ihmistä. Tulosten arviointiin heistä otettiin mukaan JYPin runkosarjan otteluissa vähintään 7 kertaa kaudessa käyneet vastaajat. Otannan lopulliseksi suuruudeksi muodostui 89 vastaajaa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että katsojat kokevat mediakuution erittäin tarpeelliseksi ja, eritoten katsojaa lähemmäksi pelaajia vievien elementtien arvostus on korkea. Tulosten pohjalta voitiin päätellä, että mediakuutio on onnistunut tehtävässään ja sen dramaturgista käyttöä arvostetaan. Tuloksista ilmeni myös kuution vielä hyödyntämätön dramaturginen potentiaali.
Tutkimustulosten käytännön hyötynä JYP sai tietää kuinka yleisö toivoo mediakuution dramaturgiaa kehitettävän. Videolaitteistoon haluttiin maalikamera ja toinen kuvakulma. Toimintamalleja toivottiin kehitettävän lisäämällä hidastuksia ja muiden otteluiden seurantaa, sekä vähentämällä mainoksia.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin sähköpostilla JYPin kannattajiksi ilmoittautuneille ihmisille. Opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tavoitteena oli saada vastauksia niiltä katsojilta, jotka eniten näkevät mediakuution toimintaa, sillä heillä on selkeä näkemys kuution toiminnasta ja heitä varten kuutio on olemassa. Tutkimukseen vastasi 110 ihmistä. Tulosten arviointiin heistä otettiin mukaan JYPin runkosarjan otteluissa vähintään 7 kertaa kaudessa käyneet vastaajat. Otannan lopulliseksi suuruudeksi muodostui 89 vastaajaa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että katsojat kokevat mediakuution erittäin tarpeelliseksi ja, eritoten katsojaa lähemmäksi pelaajia vievien elementtien arvostus on korkea. Tulosten pohjalta voitiin päätellä, että mediakuutio on onnistunut tehtävässään ja sen dramaturgista käyttöä arvostetaan. Tuloksista ilmeni myös kuution vielä hyödyntämätön dramaturginen potentiaali.
Tutkimustulosten käytännön hyötynä JYP sai tietää kuinka yleisö toivoo mediakuution dramaturgiaa kehitettävän. Videolaitteistoon haluttiin maalikamera ja toinen kuvakulma. Toimintamalleja toivottiin kehitettävän lisäämällä hidastuksia ja muiden otteluiden seurantaa, sekä vähentämällä mainoksia.