Corporate Social Responsibility and the Values in Schwartz Value Theory : Case: Botnia Events
Grigaityte, Ingrida (2010)
Grigaityte, Ingrida
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811789
Tiivistelmä
Viime vuosina yritysten sosiaalinen vastuu on saanut kasvavaa huomiota, kun tämä konsepti on sisällytetty yritysten strategioihin ja toimiin. Kyseinen lähestymistapa on yhä laajemmin hyväksytty, mikä lisää kiinnostusta vastuulliseen yritystoimintaan. Yritysten sosiaalinen vastuu ottaa huomioon ihmisyyden ja arvot, jotka ohjaavat ihmisten toimia. Nämä arvot ovat ymmärrettävä, jotta niiden filosofinen näkökulma vaikuttaisi yritysten vastuuseen. Tämän työn viitekehyksenä on yleismaailmallinen Schwartz -arvoteoria, joka selkeyttää ihmisiä ohjaavia arvoja. Olennaisin syy tämän tutkimuksen tekemiseen oli tuoda ilmi yritysarvot mittaamalla case-yrityksen arvoja ja osoittaa yksilölliset arvot määrittelemällä asiakkaiden henkilökohtaiset arvot. Tämän vuoksi oli tärkeää määrittää yleisarvosana yrityksen vastuullisesta toiminnasta sekä osoittaa yrityksen sosiaalisen vastuun taso asiakkaiden keskuudessa. Opinnäytetyön päätavoite oli varmistaa vastaavatko case-yrityksen arvot heidän asiakkaidensa arvoja. Tavoitteen saavuttamisessa käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa perustuen kuvailevaan-kausaaliseen tutkimukseen. Tutkimuksen tärkeimmät löydökset osoittavat, että case-yrityksen asiakkaat ovat tietoisia yritysten sosiaalisesta vastuusta ja he antavat melko korkeat arvosanat case-yrityksen toiminnasta. Ottaen huomioon yrityksen arvojen ja sen asiakkaiden arvojen välisen suhteen, parannusta tarvitsevat seikat huomattiin. Lisäksi otettiin huomioon sosio-demokraafisten tekijöiden merkittävä vaikutus asiakkaiden ilmoittamiin arvoihinsa. Tutkimuksesta voi päätellä arvotarkastelun tärkeyden ihmiskäyttäytymisen ymmärtämisessä liiketoiminnallisessa ympäristössä.