Tilli Toukka -vertaistukiryhmästä tukea lapselle vanhempien erotessa
Heiskari, Hanna; Rauhala, Sorella (2019)
Heiskari, Hanna
Rauhala, Sorella
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903243717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903243717
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa Tilli Toukka -vertaistukiryhmän avulla tunnetyökaluja 4-6-vuotiaille lapsille, joiden vanhemmat ovat eronneet tai eroamassa. Lisäksi vertaistukiryhmän tavoitteena oli vanhemmuuden tukeminen. Tilli Toukka -vertaistukiryhmä toteutettiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa porvoolaisen yksityisen päiväkoti Piccolon tiloissa. Tilli Toukka -vertaistukiryhmän tarkoituksena on parantaa lasten tunnetaitoja, hyvinvointia ja lisätä levollisuuden tunnetta.
Tilli Toukka -vertaistukiryhmä perustuu Mannerheimin lastensuojeluliiton Hyvinkään yhdistyksen ja Yhden Vanhemman Perheiden-Liiton yhteiseen kehittämishankkeeseen, (NEro-hankkeeseen). NEro on lyhenne lapseN Ero sanasta. Lasten näkökulma näkyy hankkeessa. Vaikka lapsi ei eroakaan, hän on osallisena ja kokemassa vanhempiensa eron. Teoriataustana Tilli Toukka -toiminnalle ovat kontekstuaalisen kasvun malli ja kiintymyssuhdeteoria. Tilli Toukka -vertaistukiryhmä oli maksuton ja perustui vapaaehtoisuuteen. Vertaistukiryhmään ilmoittauduttiin ennakkoon. Opinnäytetyössä käsittelimme lisäksi, miten vanhempien ero vaikuttaa lapseen ja vertaistukiryhmätoiminnan merkitystä lapsille. Opinnäytetyö toteutettiin Tilli Toukka -ohjaajan oppaan menetelmien mukaisesti ohjattuna vertaistukiryhmänä.
Tilli Toukka -vertaistukiryhmän vanhempien antaman palautteen mukaan vanhemmat olivat tyytyväisiä vertaistukiryhmään ja olisivat halunneet toiminnan jatkuvan. Lapset saivat palautteen mukaan välineitä tunteiden käsittelyyn, tunteiden nimeämiseen ja tunteiden hallintaan. Vertaistukiryhmä muokattiin lasten tarpeita vastaavaksi ja tavoitteiden mukaiseksi.
Opinnäytetyön myötä voimme todeta, että lapset hyötyvät vertaistukiryhmätoiminnasta ja vertaistukiryhmille on tarvetta. Vertaistukiryhmä on haasteellinen toteutettaessa vapaaehtoisuuden kontekstissa. Vapaaehtoiselle toiminnan toteuttamiselle on vaikea löytää ohjaajaa työn vaativuuden vuoksi ja koska vertaistukiryhmän ohjauksesta ei saa rahallista korvausta. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä, jos lasten vertaistukiryhmän voisi järjestää varhaiskasvatuksessa päiväsaikaan, joko varhaiskasvatuksen, sosiaalitoimen tai kolmannen sektorin järjestämänä.
Tilli Toukka -vertaistukiryhmä perustuu Mannerheimin lastensuojeluliiton Hyvinkään yhdistyksen ja Yhden Vanhemman Perheiden-Liiton yhteiseen kehittämishankkeeseen, (NEro-hankkeeseen). NEro on lyhenne lapseN Ero sanasta. Lasten näkökulma näkyy hankkeessa. Vaikka lapsi ei eroakaan, hän on osallisena ja kokemassa vanhempiensa eron. Teoriataustana Tilli Toukka -toiminnalle ovat kontekstuaalisen kasvun malli ja kiintymyssuhdeteoria. Tilli Toukka -vertaistukiryhmä oli maksuton ja perustui vapaaehtoisuuteen. Vertaistukiryhmään ilmoittauduttiin ennakkoon. Opinnäytetyössä käsittelimme lisäksi, miten vanhempien ero vaikuttaa lapseen ja vertaistukiryhmätoiminnan merkitystä lapsille. Opinnäytetyö toteutettiin Tilli Toukka -ohjaajan oppaan menetelmien mukaisesti ohjattuna vertaistukiryhmänä.
Tilli Toukka -vertaistukiryhmän vanhempien antaman palautteen mukaan vanhemmat olivat tyytyväisiä vertaistukiryhmään ja olisivat halunneet toiminnan jatkuvan. Lapset saivat palautteen mukaan välineitä tunteiden käsittelyyn, tunteiden nimeämiseen ja tunteiden hallintaan. Vertaistukiryhmä muokattiin lasten tarpeita vastaavaksi ja tavoitteiden mukaiseksi.
Opinnäytetyön myötä voimme todeta, että lapset hyötyvät vertaistukiryhmätoiminnasta ja vertaistukiryhmille on tarvetta. Vertaistukiryhmä on haasteellinen toteutettaessa vapaaehtoisuuden kontekstissa. Vapaaehtoiselle toiminnan toteuttamiselle on vaikea löytää ohjaajaa työn vaativuuden vuoksi ja koska vertaistukiryhmän ohjauksesta ei saa rahallista korvausta. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä, jos lasten vertaistukiryhmän voisi järjestää varhaiskasvatuksessa päiväsaikaan, joko varhaiskasvatuksen, sosiaalitoimen tai kolmannen sektorin järjestämänä.