Työntekijän oikeudet ja velvollisuudet sekä niiden tunteminen kaupan alalla
Hakala, Noora (2019)
Hakala, Noora
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183267
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä työsuhteeseen perustuvia oikeuksia ja velvollisuuksia kaupan alan työntekijöillä on. Tämän lisäksi tavoitteena oli tutkia, kuinka hyvin nämä työntekijät tuntevat omat oikeutensa ja velvollisuutensa. Koska kaupan ala on käsitteenä laaja, työ rajattiin koskemaan suurten ja keskisuurten päivittäistavarakauppojen työntekijöitä.
Työn teoriaosuus koostui kolmesta eri kattavasta kokonaisuudesta. Ensimmäiseksi esiteltiin työsuhteen määritelmä ja sen viisi perustunnusmerkkiä. Tämän jälkeen käsiteltiin työlainsäädäntö sisältäen työsuhteen päämuodot sekä työntekijän oikeudet ja velvollisuudet. Lopuksi teoriaosuudessa määriteltiin työehtosopimuksen käsite eri muotoineen.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin eri haastatteluryhmille suunnatuilla puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina, ja ne purettiin peruslitterointia hyödyntämällä. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, sillä ne perustuvat haastateltavien omiin kokemuksiin ja arvioihin. Tutkimuksen otantaryhmä on pieni ja se on kohdennettu ainoastaan suuriin ja keskisuuriin kauppoihin.
Tutkielmassa selvisi, että työntekijät tuntevat omat oikeutensa ja velvollisuutensa kohtalaisen hyvin. Haastatteluiden perusteella voitiin tehdä myös muutama havainto niistä tekijöistä, mitkä vaikuttavat työntekijän tietotasoon. Näitä tekijöitä olivat työntekijän henkilökohtainen kiinnostus aiheeseen sekä esimiehen tiedotustapa työntekijöille heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.
Työn teoriaosuus koostui kolmesta eri kattavasta kokonaisuudesta. Ensimmäiseksi esiteltiin työsuhteen määritelmä ja sen viisi perustunnusmerkkiä. Tämän jälkeen käsiteltiin työlainsäädäntö sisältäen työsuhteen päämuodot sekä työntekijän oikeudet ja velvollisuudet. Lopuksi teoriaosuudessa määriteltiin työehtosopimuksen käsite eri muotoineen.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin eri haastatteluryhmille suunnatuilla puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina, ja ne purettiin peruslitterointia hyödyntämällä. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, sillä ne perustuvat haastateltavien omiin kokemuksiin ja arvioihin. Tutkimuksen otantaryhmä on pieni ja se on kohdennettu ainoastaan suuriin ja keskisuuriin kauppoihin.
Tutkielmassa selvisi, että työntekijät tuntevat omat oikeutensa ja velvollisuutensa kohtalaisen hyvin. Haastatteluiden perusteella voitiin tehdä myös muutama havainto niistä tekijöistä, mitkä vaikuttavat työntekijän tietotasoon. Näitä tekijöitä olivat työntekijän henkilökohtainen kiinnostus aiheeseen sekä esimiehen tiedotustapa työntekijöille heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.