Tutkimus Elisan Telesales puhelinmyyntiyksikön tuotekoulutustapahtumien kehittämiseksi
Kokko, Jesse (2019)
Kokko, Jesse
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213595
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sai alkunsa mielenkiinnostani kehittää myyntineuvottelijoiden tuotekoulutuksia. Toimeksiannon yhteyshenkilönä ja hyväksyjänä toimii Elisan HRD Manager Piia Säylä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Elisa Oyj Tampereen Telesales-puhelinmyyntiyksikön myyntineuvottelijoiden oppimis-, sekä motivaatiotekijöitä. Tavoitteena on kartuttaa tietoa tutkimusongelman ratkaisemiseksi eli miten tekninen tuotemateriaali tulisi kouluttaa myyntineuvottelijoille, jotta opiskelijalähtöisyys saadaan huomioitua. Tämän perustutkimuksen suorittamiseen laadittiin kvantitatiivinen kyselylomake täytettäväksi kaikille yksikön myyntineuvottelijoille.
Tutkimuksen perusteella todettiin Telesales-puhelinmyyntiyksikön oppimisympäristönä tukevan oppimista ja yleisellä tasolla tuotekoulutuksista saatu tieto on helposti omaksuttavissa. Myyntineuvottelijat kokivat, että tuotekoulutuksia voidaan kehittää esittämällä koulutettavat asiat myyntineuvottelijan näkökulmasta ja tarjoamalla enemmän käytännön esimerkkejä teorian sijaan. Monet kokivat oppivansa parhaiten tekemällä.
Teorian ja saatujen vastausten perusteella opiskelijalähtöiset tuotekoulutustilaisuudet järjestetään huomioimalla koulutettavien lähtötasot, sekä kouluttamalla asiat vuorovaikutteisesti. Teknologian tuomat mahdollisuudet voidaan hyödyntää erityisesti palautteen antamisessa ja virtuaalisten tuotekoulutusten toteutuksessa. Tämä on eduksi, sillä tuotekoulutuksia voidaan järjestää, vaikka koulutettavat eivät olisi samassa tilassa. Tärkeää on huomioida, että materiaali tulee kouluttaa useita kanavia hyödyntäen ja materiaalin on oltava sisällöltään koulutettaville tärkeää. Vastauksissa korostui tekemällä oppimisen merkitys. Mahdollinen jatkotutkimusaihe voisi olla laadullinen tutkimus myyntineuvottelijoiden tekemällä oppimiseen liittyen.
Tutkimuksen perusteella todettiin Telesales-puhelinmyyntiyksikön oppimisympäristönä tukevan oppimista ja yleisellä tasolla tuotekoulutuksista saatu tieto on helposti omaksuttavissa. Myyntineuvottelijat kokivat, että tuotekoulutuksia voidaan kehittää esittämällä koulutettavat asiat myyntineuvottelijan näkökulmasta ja tarjoamalla enemmän käytännön esimerkkejä teorian sijaan. Monet kokivat oppivansa parhaiten tekemällä.
Teorian ja saatujen vastausten perusteella opiskelijalähtöiset tuotekoulutustilaisuudet järjestetään huomioimalla koulutettavien lähtötasot, sekä kouluttamalla asiat vuorovaikutteisesti. Teknologian tuomat mahdollisuudet voidaan hyödyntää erityisesti palautteen antamisessa ja virtuaalisten tuotekoulutusten toteutuksessa. Tämä on eduksi, sillä tuotekoulutuksia voidaan järjestää, vaikka koulutettavat eivät olisi samassa tilassa. Tärkeää on huomioida, että materiaali tulee kouluttaa useita kanavia hyödyntäen ja materiaalin on oltava sisällöltään koulutettaville tärkeää. Vastauksissa korostui tekemällä oppimisen merkitys. Mahdollinen jatkotutkimusaihe voisi olla laadullinen tutkimus myyntineuvottelijoiden tekemällä oppimiseen liittyen.