Modulaarisen rakennuksen mallintaminen
Höykinpuro, Lasse (2019)
Höykinpuro, Lasse
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213551
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin modulaarisuutta pelien kenttäsuunnittelussa. Modulaarisuus tarkoittaa erilaisten yhteensopivien komponenttien yhdistelemistä suurempien kokonaisuuksien luomiseksi. Tässä työssä modulaarisuutta tutkittiin peligrafiikan näkökulmasta.
Työn alussa käytiin läpi modulaarisuuden historiaa ja käyttötapoja vanhemmissa peleissä sekä kuinka ne ovat muuttuneet ajan kuluessa. Työssä katsotaan esimerkkejä erilaisista tavoista hyödyntää modulaarisuutta kenttäsuunnittelussa.
Työssä selvitetään, mihin modulaarisessa suunnittelussa tulee kiinnittää huomiota ja mitä käytäntöjä tulisi hyödyntää. Huomiota vaativat asiat ovat esimerkiksi tarkkojen standardien käyttö osia mallintaessa niiden yhteensopivuuden takaamiseksi.
Työn käytännön osuudessa mallinnettiin ja teksturoitiin 65-osainen komponenttisarja tehdasrakennuksen luontia varten. Tehtaasta tehtiin aluksi karkea luonnos, jonka perusteella osat mallinnettiin. Työn lopuksi esiteltiin erilaisia yhdistelmiä, joita valmistetuista komponenteista pystyttiin luomaan.
Työn päätelmässä tultiin siihen tulokseen, että modulaarisuus on erittäin käytännöllinen ja aikaa säästävä tapa luoda rakennuksia ja muita peliobjekteja peleihin. Modulaarisuuden hyödyntäminen kuitenkin edellyttää hyvää tietämystä siihen liittyvistä käytännöistä sekä laajaa suunnittelua projektin alusta alkaen.
Työn alussa käytiin läpi modulaarisuuden historiaa ja käyttötapoja vanhemmissa peleissä sekä kuinka ne ovat muuttuneet ajan kuluessa. Työssä katsotaan esimerkkejä erilaisista tavoista hyödyntää modulaarisuutta kenttäsuunnittelussa.
Työssä selvitetään, mihin modulaarisessa suunnittelussa tulee kiinnittää huomiota ja mitä käytäntöjä tulisi hyödyntää. Huomiota vaativat asiat ovat esimerkiksi tarkkojen standardien käyttö osia mallintaessa niiden yhteensopivuuden takaamiseksi.
Työn käytännön osuudessa mallinnettiin ja teksturoitiin 65-osainen komponenttisarja tehdasrakennuksen luontia varten. Tehtaasta tehtiin aluksi karkea luonnos, jonka perusteella osat mallinnettiin. Työn lopuksi esiteltiin erilaisia yhdistelmiä, joita valmistetuista komponenteista pystyttiin luomaan.
Työn päätelmässä tultiin siihen tulokseen, että modulaarisuus on erittäin käytännöllinen ja aikaa säästävä tapa luoda rakennuksia ja muita peliobjekteja peleihin. Modulaarisuuden hyödyntäminen kuitenkin edellyttää hyvää tietämystä siihen liittyvistä käytännöistä sekä laajaa suunnittelua projektin alusta alkaen.