Visioning the Future: Occupational Therapy in 2030
Hindström, Outi (2019)
Hindström, Outi
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tuottaa synteesin toimintaterapian tulevaisuuden neljästä visiosta. Visiot ovat 17:n kandidaatintutkintovaiheessa olevan toimintaterapiaopiskelijan tuotoksia. Opiskelijat Suomesta, Itävallasta ja Belgiasta osallistuivat intensiivikurssille vuoden 2018 keväällä. Opiskelijat osallistuivat FAB Joint Program - kansainväliseen lukukauteen, joka on kehitetty yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun, FH Campus Wien University of Applied Sciencesin sekä Artevelde University Collegen kanssa.
Intensiivikurssin tuotokset kattavat laajalti megatrendejä ja terveysriskejä, jotka vaikuttavat yhteiskuntien muutoksiin. Näihin tukeutuen opiskelijat loivat näkökulmia toimintaterapian uusille työnkuville, rooleille ja pätevyyksille. Samalla opiskelijoiden tuotokset puhuttelevat sitä, mikä toimintaterapiassa on keskeistä, jopa muuttumatonta. Opiskelijat kehittivät monia tehtäviä, tavoitteita ja ehdotuksia toimintaterapian opiskelijoille, ammatinharjoittajille, opettajille ja tutkijoille vastauksena hahmottelemiinsa yhteiskunnallisiin muutoksiin. Opinnäytetyön analyysiosio päättyy kirjoittajan vertailevaan yhteenvetoon sekä reflektointiin aihepiirin parissa.
Opiskelijoiden kirjoittamien loppuraporttien abduktiivinen analyysi muodostaa opinnäytetyön pohjan. Opinnäytetyön analyysissä ja sen reflektiossa vertailu- ja harkintapintana toimivia käsitteitä ovat toimintaterapian paradigma, megatrendit, nousevat käytänteet ja työnkuvat sekä European Network for Occupational Therapy Educators TUNING –julkaisun pätevyydet. Analyysin materiaalina on myös olemassaolevia visioita muilta toimintaterapian kontekstissa toimivilta tahoilta.
Intensiivikurssin tuotokset kattavat laajalti megatrendejä ja terveysriskejä, jotka vaikuttavat yhteiskuntien muutoksiin. Näihin tukeutuen opiskelijat loivat näkökulmia toimintaterapian uusille työnkuville, rooleille ja pätevyyksille. Samalla opiskelijoiden tuotokset puhuttelevat sitä, mikä toimintaterapiassa on keskeistä, jopa muuttumatonta. Opiskelijat kehittivät monia tehtäviä, tavoitteita ja ehdotuksia toimintaterapian opiskelijoille, ammatinharjoittajille, opettajille ja tutkijoille vastauksena hahmottelemiinsa yhteiskunnallisiin muutoksiin. Opinnäytetyön analyysiosio päättyy kirjoittajan vertailevaan yhteenvetoon sekä reflektointiin aihepiirin parissa.
Opiskelijoiden kirjoittamien loppuraporttien abduktiivinen analyysi muodostaa opinnäytetyön pohjan. Opinnäytetyön analyysissä ja sen reflektiossa vertailu- ja harkintapintana toimivia käsitteitä ovat toimintaterapian paradigma, megatrendit, nousevat käytänteet ja työnkuvat sekä European Network for Occupational Therapy Educators TUNING –julkaisun pätevyydet. Analyysin materiaalina on myös olemassaolevia visioita muilta toimintaterapian kontekstissa toimivilta tahoilta.