Sissimarkkinointi : Kirje Sinulle -projekti
Paikkari, Tuukka (2010)
Paikkari, Tuukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711636
Tiivistelmä
Opinnäytetyön teoriaosassa tutkitaan sissimarkkinointia. Lukijalle käydään läpi mitä sissimarkkinointi on ja mitä se ei ole. Lukijalle puretaan asiaa pääosin esimerkkien kautta. Aiheeseen on paneuduttu kirjallisuuden sekä omien havaintojen pohjalta. Teoriaosassa pohditaan myös sissimarkkinoinnin etiikkaa ja sen merkittävimpiä eroja muihin markkinoinnin keinoihin verrattuna. Opinnäytetyön projektiosa on pienellä budjetilla toteutettu sissimarkkinointiprojekti. Ennen projektin toteuttamista asetetaan sille tavoitteet ja suunnitellaan projektin kulku alusta loppuun. Sissimarkkinointiprojektin suunnittelussa pohditaan kuka toimii kohderyhmänä, mikä on projektin pääsanoma sekä minkälaiset ovat projektin tavoitteet ja kuinka ne olisi mahdollista saavuttaa. Lopuksi arvioidaan projektin onnistumista sekä pyritään laskemaan sen saama mediahuomio rahallisessa arvossa.
Projektin pääsanoma on läheisten ihmisten huomioiminen. Perusideana on lähestyä ihmisiä kirjeen välityksellä, muttei perinteisellä tavalla. Kirjeet tullaan levittämään ympäri Helsingin keskustaa siten, että ne ovat kaikkien nähtävillä ja saatavilla. Tällä tavoin kirjeet saavat suuremman huomioarvon. Tavoite olisi, että projekti noteerattaisiin mahdollisimman monessa mediassa ja saisi siten osakseen ilmaista huomiota.
Projekti keräsi melko runsasta huomiota. Siitä uutisoi 12 eri uutissivustoa, Iltalehti kirjoitti tiistain 31.03.2009 lehdessään kirjeistä, Radio Nova julkaisi kirjoittajan haastattelun. Näiden lisäksi projektista keskusteltiin mm. kaksplus.fi, muro bbs, seniorinetti.fi sekä marmai.fi –keskustelualueilla.
Sissimarkkinointi on suunnitelmallista mainontaa siinä missä mikä tahansa muukin markkinointi ja se vaatii yhtälailla suunnittelua ja työtä. Omalla tavallaan se on jopa haasteellisempaa kuin perinteinen markkinointi. Mediatilaa ja huomiota ei usein suoranaisesti osteta vaan se täytyy ansaita nokkeluudella ja tarkalla suunnittelulla.
Projektin pääsanoma on läheisten ihmisten huomioiminen. Perusideana on lähestyä ihmisiä kirjeen välityksellä, muttei perinteisellä tavalla. Kirjeet tullaan levittämään ympäri Helsingin keskustaa siten, että ne ovat kaikkien nähtävillä ja saatavilla. Tällä tavoin kirjeet saavat suuremman huomioarvon. Tavoite olisi, että projekti noteerattaisiin mahdollisimman monessa mediassa ja saisi siten osakseen ilmaista huomiota.
Projekti keräsi melko runsasta huomiota. Siitä uutisoi 12 eri uutissivustoa, Iltalehti kirjoitti tiistain 31.03.2009 lehdessään kirjeistä, Radio Nova julkaisi kirjoittajan haastattelun. Näiden lisäksi projektista keskusteltiin mm. kaksplus.fi, muro bbs, seniorinetti.fi sekä marmai.fi –keskustelualueilla.
Sissimarkkinointi on suunnitelmallista mainontaa siinä missä mikä tahansa muukin markkinointi ja se vaatii yhtälailla suunnittelua ja työtä. Omalla tavallaan se on jopa haasteellisempaa kuin perinteinen markkinointi. Mediatilaa ja huomiota ei usein suoranaisesti osteta vaan se täytyy ansaita nokkeluudella ja tarkalla suunnittelulla.