Asiakaslähtöiset tapahtumapalvelut Vuoksenniskan lähikirjastossa
Komi, Jenna (2019)
Komi, Jenna
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193408
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Imatran kaupunginkirjaston pyynnöstä. Vuoksenniskan lähikirjaston on muuttamassa vuonna 2019 samaan rakennukseen ikääntyneiden tuetun asumisen yksikön, Immalan loisteen kanssa. Immalan loisteen asukkaiden palveluista huolehtii Etelä- Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelut (Eksote). Imatran kaupunginkirjasto toivoi selvitystä siitä, minkälaisia yhteistyömahdollisuuksia kirjastolla ja asumisyksiköllä on. Haluttiin selvittää, minkälaisia tapahtumapalveluita olisi hyvä järjestää ikääntyneille asiakkaille. Ikääntyneet valikoituivat erityisen huomion kohteeksi, sillä Immalan loiste on juuri heille tarkoitettu asumisyksikkö.
Opinnäytetyön aikana toteutettiin kaksi kyselytutkimusta. Kyselyt tehtiin kirjaston asiakkaille ja Eksoten työntekijöille. Asiakaskysely oli avoin kaikille kirjaston asiakkaille ja se toteutettiin verkossa ja paperilomakkeilla syys-lokakuussa 2018. Toinen kysely lähetettiin Eksoten henkilökunnalle elokuussa 2018. Asiakaskyselyyn vastasin yhteensä 130 henkilöä, ja Eksotelta saatiin kahden henkilön vastaukset.
Tehtyjen kyselyjen perusteella voidaan todeta, että innostusta sekä mielenkiintoa kirjaston ja palveluasumisen yhteistyöhön on. Immalan loisteen asukkaat tulevat toivottavasti hyödyntämään kirjaston palveluita ja kirjastosta tulee todennäköisesti heille tärkeä ajanviettotila. Kirjaston asiakkaat ovat tyytyväisiä kirjaston jo olemassa oleviin tapahtumapalveluihin, mutta uusillekin tapahtumille on kysyntää. On tärkeää, että tapahtumia suunnitellaan ja toteutetaan asiakaslähtöisesti, heidän toiveitaan kuunnellen. Asiakkailta saatiin kyselyllä arvokasta tietoa siitä, mitä he toivovat kirjastolta ja millaisia tapahtumia he haluavat. Näitä tietoja käytettiin laajasti, kun osana tätä opinnäytetyötä luotiin kehittämisehdotuksia kirjaston tapahtumapalveluista.
Opinnäytetyön aikana toteutettiin kaksi kyselytutkimusta. Kyselyt tehtiin kirjaston asiakkaille ja Eksoten työntekijöille. Asiakaskysely oli avoin kaikille kirjaston asiakkaille ja se toteutettiin verkossa ja paperilomakkeilla syys-lokakuussa 2018. Toinen kysely lähetettiin Eksoten henkilökunnalle elokuussa 2018. Asiakaskyselyyn vastasin yhteensä 130 henkilöä, ja Eksotelta saatiin kahden henkilön vastaukset.
Tehtyjen kyselyjen perusteella voidaan todeta, että innostusta sekä mielenkiintoa kirjaston ja palveluasumisen yhteistyöhön on. Immalan loisteen asukkaat tulevat toivottavasti hyödyntämään kirjaston palveluita ja kirjastosta tulee todennäköisesti heille tärkeä ajanviettotila. Kirjaston asiakkaat ovat tyytyväisiä kirjaston jo olemassa oleviin tapahtumapalveluihin, mutta uusillekin tapahtumille on kysyntää. On tärkeää, että tapahtumia suunnitellaan ja toteutetaan asiakaslähtöisesti, heidän toiveitaan kuunnellen. Asiakkailta saatiin kyselyllä arvokasta tietoa siitä, mitä he toivovat kirjastolta ja millaisia tapahtumia he haluavat. Näitä tietoja käytettiin laajasti, kun osana tätä opinnäytetyötä luotiin kehittämisehdotuksia kirjaston tapahtumapalveluista.