Romanien onnistuneet opinto- ja työelämäpolut
Stenroth-Nyman, Teresa (2019)
Stenroth-Nyman, Teresa
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä eteläpohjalaisten romanien onnistuneita opinto- ja työelämäpolkuja. Tarkoituksena on selvittää, millaisia ne ovat olleet sekä miten polkuja on tuettu.
Teoriaosuudessa käsitellään opinnäytetyön kannalta tärkeitä aiheita. Niitä ovat koulutus, opintojen tukeminen ja romanit. Näiden pääteemojen sisään mahtuu koulujärjestelmän läpikäynti, koulussa toteutettavan sosiaalityön käsittelyä sekä Suomen romanien tapakulttuurin erityispiirteet sekä heidän historian vaiheensa. Kulttuurista käsitellään ne piirteet, joilla näen olevan merkitystä sosiaalialalla työskentelyn näkökulmasta.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Sen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistujat ovat eteläpohjalaisia 25–35 -vuotiaita romaneita, joilla on oma kokemus onnistuneesta opinto- ja työelämäpolusta.
Keskeisimpiä johtopäätöksiä on, että jokaisen polkua oli tuettu romaniyhteisön sisällä. Peruskouluaikana vanhempien tuki korostui ja ammattiopintoihin siirtyessä vertaistuki muilta opinto- ja työelämäpolullaan onnistuneilta romaneilta oli tärkeää ja lisäsi uskoa omaan onnistumiseen. Kouluympäristössä esiintyi haasteita, esimerkiksi koulukiusaamista. Tähän saatu ulkopuolinen tuki ja apu koettiin riittämättömäksi. Työelämään sijoittumisen avain oli selkeästi opintojen aikaiset työharjoittelut, joissa sai osoittaa oman osaamisensa ja voittaa luottamuksen työyhteisöltä. Paikkojen löytymisessä oli haasteita romanitaustan vuoksi. Työelämään sijoittumisen jälkeen työntekijöiden romanitausta ja sen mukana tulevat ominaisuudet, kuten vahvat sosiaaliset taidot, kuitenkin osoittautuivat positiiviseksi sekä toivotuksi työvälineeksi työpaikoilla. Työntekijöiden monikulttuurinen osaaminen ja tietämys on arvostettua sekä kaivattua työpaikoilla. In my thesis, I made a presentation on a process of a successful transition, from studies to a working life of Southern Ostrobothnia Romani. My ambition is to do research on how to attain and support the aforementioned transition.
In a theory within my thesis, I cover subjects that hold importance in relation to my work. Those are the education, supported studies, the Romani people and their culture.
I used the qualitative research practice. The collected data is obtained via themed interviews. Participants are focused around 25¬–35 -years old Romani people who have had a successful experience with their transition.
I found that the most crucial conclusion with each participant is that their studies transpired with support from within the Romani community. Parental support is of greatest importance during the comprehensive schooling and whilst moving up to an educational school. During this time, the support coming from other successful Romani increases the participants’ confidence in their own success. The school environment has its own challenges such as bullying. The essential key to a successful passage to a working life, is found in the periods of internship during the educational studies. However finding a company to work for is challenging for Romani. In working life being a Romani is viewed as beneficial due to obtaining a strong set of social skills, for example. Multicultural knowledge is also appreciated and desired for
Teoriaosuudessa käsitellään opinnäytetyön kannalta tärkeitä aiheita. Niitä ovat koulutus, opintojen tukeminen ja romanit. Näiden pääteemojen sisään mahtuu koulujärjestelmän läpikäynti, koulussa toteutettavan sosiaalityön käsittelyä sekä Suomen romanien tapakulttuurin erityispiirteet sekä heidän historian vaiheensa. Kulttuurista käsitellään ne piirteet, joilla näen olevan merkitystä sosiaalialalla työskentelyn näkökulmasta.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Sen aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistujat ovat eteläpohjalaisia 25–35 -vuotiaita romaneita, joilla on oma kokemus onnistuneesta opinto- ja työelämäpolusta.
Keskeisimpiä johtopäätöksiä on, että jokaisen polkua oli tuettu romaniyhteisön sisällä. Peruskouluaikana vanhempien tuki korostui ja ammattiopintoihin siirtyessä vertaistuki muilta opinto- ja työelämäpolullaan onnistuneilta romaneilta oli tärkeää ja lisäsi uskoa omaan onnistumiseen. Kouluympäristössä esiintyi haasteita, esimerkiksi koulukiusaamista. Tähän saatu ulkopuolinen tuki ja apu koettiin riittämättömäksi. Työelämään sijoittumisen avain oli selkeästi opintojen aikaiset työharjoittelut, joissa sai osoittaa oman osaamisensa ja voittaa luottamuksen työyhteisöltä. Paikkojen löytymisessä oli haasteita romanitaustan vuoksi. Työelämään sijoittumisen jälkeen työntekijöiden romanitausta ja sen mukana tulevat ominaisuudet, kuten vahvat sosiaaliset taidot, kuitenkin osoittautuivat positiiviseksi sekä toivotuksi työvälineeksi työpaikoilla. Työntekijöiden monikulttuurinen osaaminen ja tietämys on arvostettua sekä kaivattua työpaikoilla.
In a theory within my thesis, I cover subjects that hold importance in relation to my work. Those are the education, supported studies, the Romani people and their culture.
I used the qualitative research practice. The collected data is obtained via themed interviews. Participants are focused around 25¬–35 -years old Romani people who have had a successful experience with their transition.
I found that the most crucial conclusion with each participant is that their studies transpired with support from within the Romani community. Parental support is of greatest importance during the comprehensive schooling and whilst moving up to an educational school. During this time, the support coming from other successful Romani increases the participants’ confidence in their own success. The school environment has its own challenges such as bullying. The essential key to a successful passage to a working life, is found in the periods of internship during the educational studies. However finding a company to work for is challenging for Romani. In working life being a Romani is viewed as beneficial due to obtaining a strong set of social skills, for example. Multicultural knowledge is also appreciated and desired for