Mobiilisovellus ammattiliiton jäsenviestinnässä : Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n mobiilisovelluksen tarve- ja käyttötapakartoitus viestinnän näkökulmasta.
Borgström, Jonna (2019)
Borgström, Jonna
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry:n jäsenten toiveet ja tarpeet mahdollisen mobiilisovelluksen osalta. Mobiilisovellus täydentäisi Jytyn jäsenviestinnän ja jäsenpalvelun olemassaolevia viestintäkanavia. Jyty on noin 50 000 jäsenen ammattiliitto. Jytyn jäsenet työskentelevät kunnissa, kuntayhtymissä, kunnan omistamissa osakeyhtiöissä, seurakunnissa, järjestöissä tai yksityisellä sektorilla. Kun seuraavan kerran jäsenkorttia uudistetaan, on Jytyssä suunniteltu otettavan mobiilisovellus käyttöön täydentämään jäsenviestintää ja jäsenpalvelua. Mobiilisovellus voisi korvata muovisen jäsenkortin.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu palvelumuotoilun ja käytettävyyssuunnittelun periaatteisiin. Käyttäjäystävällinen lähestymistapa on avainroolissa, kun suunnitellaan mobiilisovellusta. Menetelminä tässä työssä on käytetty fokusryhmähaastatteluja ja jäsenille suunnattua kyselyä. Työssä on haastateltu Jytyn johtoryhmän edustajia sekä Jytyn jäsenten edustajia. Näiden menetelmien avulla selvitettiin liiton tarpeita ja lähtökohtia sovelluksen käyttöönottoon sekä toisaalta liiton yhdistysten jäsenten toiveita mobiilisovelluksen osalta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että liiton yhdistysten jäsenet voisivat nähdä mobiilisovelluksen jäsenetujen, niihin liittyvien tarjousten sekä jäsentiedotteiden viestittämisen kanavana. Myös tapahtuma- ja koulutuskalenteri sekä niihin liittyen ilmoittautumismahdollisuus, yhteystiedot ja työsuhteeseen ja työehtosopimuksiin liittyvät tiedot olisivat kyselyyn vastaajien mukaan kiinnostavia sisältöjä mobiilisovellukseen. Sekä liiton edustajat että jäsenistön edustajat näkevät mobiilisovelluksen tuovan jäsenille muutakin lisäarvoa kuin perinteisen muovisen jäsenkortin tuomat edut.
Jytyn mobiilisovellusta kehitettäessä kannattaa käydä läpi koko jäsenyyden polku ja jäsenyyteen eri vaiheissa liittyvät jäsenviestinnän kanavat ja vaihtoehdot. Näin ollen mobiilisovellus voidaan suunnitella täydentämään Jytyn jäsenviestintää parhaalla mahdollisella tavalla, niin että jäsen saa täyden hyödyn jäsenyydestään ja että jäsenviestintä olisi jatkossakin kokonaisvaltaista, ajantasaista ja tehokasta.
The purpose of this Master´s thesis was to ascertain the wishes and needs of the members of The Federation of Public and Private Sector Employees Jyty concerning the possible mobile application as an additional tool for membership communication and membership services. Jyty is a trade union which has about 50 000 members in its associations. The members are employed in communities, joint municipal authorities, parishes and in the private sector. In connection with the next renewal of the membership card, Jyty has been planning to start using a mobile application in supplementing member service and member communication channels. A mobile application could replace the traditional plastic membership card.
This thesis is based on principles of service design and usability design concepts. A user friendly approach is in central role when a mobile application is designed. As research methods in this thesis, focus group interviews and a survey for members have been used. As focus groups the representatives of the Executive group of Jyty and the Committee for future of Jyty have been interviewed. With the help of these methods, the needs and prerequisites for mobile application use of Jyty were researched. By carrying out the query for the members of Jyty, their needs for mobile application use was researched.
One of the conclusions in this thesis was that the members of Jyty can see a mobile application as one channel for receiving information about the membership benefits, offers related to them and about the membership news and other information. Also, the event and course calendar and the registration process related to them, finding contact information and information concerning employment and the collective agreement were seen as useful content and functions for the mobile application. Both the representatives of the executive group and the members of Jyty see that mobile application can bring added value in comparison to the benefits of traditional plastic membership card.
When starting to plan and design a mobile application for Jyty, the whole member journey with different needs and aspirations as well as the channels and options for membership communication should be explored. With this aspect in mind, a mobile application can be planned to complement the membership communication channels in best possible way so that the members have full benefits of being a member. The membership service and communication would in this respect continue to be comprehensive, up to date and efficient.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu palvelumuotoilun ja käytettävyyssuunnittelun periaatteisiin. Käyttäjäystävällinen lähestymistapa on avainroolissa, kun suunnitellaan mobiilisovellusta. Menetelminä tässä työssä on käytetty fokusryhmähaastatteluja ja jäsenille suunnattua kyselyä. Työssä on haastateltu Jytyn johtoryhmän edustajia sekä Jytyn jäsenten edustajia. Näiden menetelmien avulla selvitettiin liiton tarpeita ja lähtökohtia sovelluksen käyttöönottoon sekä toisaalta liiton yhdistysten jäsenten toiveita mobiilisovelluksen osalta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että liiton yhdistysten jäsenet voisivat nähdä mobiilisovelluksen jäsenetujen, niihin liittyvien tarjousten sekä jäsentiedotteiden viestittämisen kanavana. Myös tapahtuma- ja koulutuskalenteri sekä niihin liittyen ilmoittautumismahdollisuus, yhteystiedot ja työsuhteeseen ja työehtosopimuksiin liittyvät tiedot olisivat kyselyyn vastaajien mukaan kiinnostavia sisältöjä mobiilisovellukseen. Sekä liiton edustajat että jäsenistön edustajat näkevät mobiilisovelluksen tuovan jäsenille muutakin lisäarvoa kuin perinteisen muovisen jäsenkortin tuomat edut.
Jytyn mobiilisovellusta kehitettäessä kannattaa käydä läpi koko jäsenyyden polku ja jäsenyyteen eri vaiheissa liittyvät jäsenviestinnän kanavat ja vaihtoehdot. Näin ollen mobiilisovellus voidaan suunnitella täydentämään Jytyn jäsenviestintää parhaalla mahdollisella tavalla, niin että jäsen saa täyden hyödyn jäsenyydestään ja että jäsenviestintä olisi jatkossakin kokonaisvaltaista, ajantasaista ja tehokasta.
The purpose of this Master´s thesis was to ascertain the wishes and needs of the members of The Federation of Public and Private Sector Employees Jyty concerning the possible mobile application as an additional tool for membership communication and membership services. Jyty is a trade union which has about 50 000 members in its associations. The members are employed in communities, joint municipal authorities, parishes and in the private sector. In connection with the next renewal of the membership card, Jyty has been planning to start using a mobile application in supplementing member service and member communication channels. A mobile application could replace the traditional plastic membership card.
This thesis is based on principles of service design and usability design concepts. A user friendly approach is in central role when a mobile application is designed. As research methods in this thesis, focus group interviews and a survey for members have been used. As focus groups the representatives of the Executive group of Jyty and the Committee for future of Jyty have been interviewed. With the help of these methods, the needs and prerequisites for mobile application use of Jyty were researched. By carrying out the query for the members of Jyty, their needs for mobile application use was researched.
One of the conclusions in this thesis was that the members of Jyty can see a mobile application as one channel for receiving information about the membership benefits, offers related to them and about the membership news and other information. Also, the event and course calendar and the registration process related to them, finding contact information and information concerning employment and the collective agreement were seen as useful content and functions for the mobile application. Both the representatives of the executive group and the members of Jyty see that mobile application can bring added value in comparison to the benefits of traditional plastic membership card.
When starting to plan and design a mobile application for Jyty, the whole member journey with different needs and aspirations as well as the channels and options for membership communication should be explored. With this aspect in mind, a mobile application can be planned to complement the membership communication channels in best possible way so that the members have full benefits of being a member. The membership service and communication would in this respect continue to be comprehensive, up to date and efficient.