Markkinatutkimus Free From- leipomotuotteista
Koskimäki, Severi (2018)
Koskimäki, Severi
2018
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa Moilas Oy:lle markkinatutkimus, jossa tutkitaan uuden Free From -tuotekategorian kuluttajakysyntää ja kiinnostusta markkinoilla. Kuluttajien vaatimukset ovat kasvaneet viime vuosina enenevissä määrin ja ruokatrendit tai henkilökohtaiset ruokavaliot vaikuttavat kulutustottumuksiin ja muuttavat niitä. Uutuustuotteet kiinnostavat kuluttajia ja trendit mahdollistavat enemmän kuluttajakysyntää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville kuluttajien mielipiteitä Free From -tuotekategoriasta ja onko tuotteille kysyntää Suomessa. Tutkimus rajattiin koskemaan vain vehnättömiä ja gluteenittomia Free From -tuotteita, sillä kyseisessä kategoriassa on useita eri tuotevaihtoehtoja ja kombinaatioita. (Esimerkiksi gluteeniton, vehnätön, maidoton, GMO-vapaa ja näiden yhdistelmät). Lisäksi tavoitteena on ottaa selvää mahdollisista kilpailijoista tämän tuotekategorian osalta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin Free From -tuotekategorian, markkinatutkimuksen sekä kysynnän- ja ostokäyttäytymiseen liittyviä käsitteitä. Työn empiirinen osio toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmetodina käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin verkossa täytettävänä, survey-kyselynä. Kyselyyn pyrittiin saamaan vastauksia ei-allergisilta kuluttajilta ja vastauksia saatiin yhteensä 103.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta Free From -tuotteilla olevan mahdollisuuksia markkinoilla ja kiinnostusta on selvästi. Tätä havaintoa puoltaa esimerkiksi se, että vain 14 % vastanneista näki, ettei välttämättä tulisi ostamaan Free From -tuotteita. Jatkokysymykseen tulleiden vastausten avulla kuitenkin voidaan todeta, että kiinnostus tuotteita kohtaan voisi olla suurempaa, mikäli tuotteiden hinnoittelussa otettaisiin huomioon alhaisempi hinta. Myös makua pidettiin arvostettavana seikkana ostopäätöstä tehdessä.
Toimeksiantajayritys voi halutessaan hyödyntää tutkimuksen tuloksia kun lanseerauspäätökset tuotteista ovat ajankohtaisia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville kuluttajien mielipiteitä Free From -tuotekategoriasta ja onko tuotteille kysyntää Suomessa. Tutkimus rajattiin koskemaan vain vehnättömiä ja gluteenittomia Free From -tuotteita, sillä kyseisessä kategoriassa on useita eri tuotevaihtoehtoja ja kombinaatioita. (Esimerkiksi gluteeniton, vehnätön, maidoton, GMO-vapaa ja näiden yhdistelmät). Lisäksi tavoitteena on ottaa selvää mahdollisista kilpailijoista tämän tuotekategorian osalta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin Free From -tuotekategorian, markkinatutkimuksen sekä kysynnän- ja ostokäyttäytymiseen liittyviä käsitteitä. Työn empiirinen osio toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmetodina käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin verkossa täytettävänä, survey-kyselynä. Kyselyyn pyrittiin saamaan vastauksia ei-allergisilta kuluttajilta ja vastauksia saatiin yhteensä 103.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta Free From -tuotteilla olevan mahdollisuuksia markkinoilla ja kiinnostusta on selvästi. Tätä havaintoa puoltaa esimerkiksi se, että vain 14 % vastanneista näki, ettei välttämättä tulisi ostamaan Free From -tuotteita. Jatkokysymykseen tulleiden vastausten avulla kuitenkin voidaan todeta, että kiinnostus tuotteita kohtaan voisi olla suurempaa, mikäli tuotteiden hinnoittelussa otettaisiin huomioon alhaisempi hinta. Myös makua pidettiin arvostettavana seikkana ostopäätöstä tehdessä.
Toimeksiantajayritys voi halutessaan hyödyntää tutkimuksen tuloksia kun lanseerauspäätökset tuotteista ovat ajankohtaisia.