Tietokoneen ajokortin verkko-opintojen suunnitteleminen Moodleen : esimerkki aikuiskoulutuksesta
Aarnio, Mika (2010)
Aarnio, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179544
Tiivistelmä
Etelä-Savon ammattiopiston koulutustarjonta on laajentunut viime vuosina perintei-sestä lähiopetuksesta myös verkkokursseilla –ja opinnoilla. Verkko-opinnot laajenta-vat koulutustarjontaa ja mahdollistavat myös niiden opiskelijoiden opinnot, joilla ei ole mahdollisuutta osallistua säännölliseen lähiopetukseen.
Hanketehtävänä oli suunnitella ja kehittää ATK-kurssi Etelä-Savon ammattiopiston Moodle-ympäristöön. Kurssi toimii omana itsenäisenä kurssina, mutta se palvelee myös kaikkien alojen opiskelijoita heidän tietotekniikan opinnoissaan. Kurssi sisältää tietokoneen peruskäytön ja toimisto-ohjelmien harjoitustehtäviä.
Tavoitteena on, että verkko-opinnot antaisivat pohjan suorittaa valtakunnallisen tieto-tekniikan A-kortin, joka on Tietotekniikan kehittämiskeskuksen ry:n (TIEKE) hallin-noima ja suunnittelema opintokokonaisuus. Kurssin tehtävät ja muu materiaali on suunniteltu tältä pohjalta.
Opintomateriaalin toteuttaminen alkoi kesällä 2008 ja työn ensimmäinen vaihe päättyi keväällä 2009, jolloin tehtävämateriaali oli tallennettu Moodleen perustehtävien osalta. Tässä kehittämishankeraportissa esitetään kurssin lähtökohdat ja tavoitteet sekä esitellä yleisesti kurssin perusrakenne.
Hanketehtävänä oli suunnitella ja kehittää ATK-kurssi Etelä-Savon ammattiopiston Moodle-ympäristöön. Kurssi toimii omana itsenäisenä kurssina, mutta se palvelee myös kaikkien alojen opiskelijoita heidän tietotekniikan opinnoissaan. Kurssi sisältää tietokoneen peruskäytön ja toimisto-ohjelmien harjoitustehtäviä.
Tavoitteena on, että verkko-opinnot antaisivat pohjan suorittaa valtakunnallisen tieto-tekniikan A-kortin, joka on Tietotekniikan kehittämiskeskuksen ry:n (TIEKE) hallin-noima ja suunnittelema opintokokonaisuus. Kurssin tehtävät ja muu materiaali on suunniteltu tältä pohjalta.
Opintomateriaalin toteuttaminen alkoi kesällä 2008 ja työn ensimmäinen vaihe päättyi keväällä 2009, jolloin tehtävämateriaali oli tallennettu Moodleen perustehtävien osalta. Tässä kehittämishankeraportissa esitetään kurssin lähtökohdat ja tavoitteet sekä esitellä yleisesti kurssin perusrakenne.