Kehityskeskustelukäytänteiden ja osaamiskartoitusten kehittäminen kohdeorganisaatiossa
Riikonen, Tomi (2019)
Riikonen, Tomi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153165
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toteuttamiseen johtaneet lähtökohdat olivat energia-alalla tapahtuva murros, yrityksen brändiuudistus ja kehityskeskusteluiden käymisen toteutumisasteen putoaminen lähivuosina, mikä oli olennaisin syy lähteä toteuttamaan kehitystehtävä. Näistä syistä yrityksessä haluttiin lähteä tarkastelemaan mahdollisia kehityskohteita kehityskeskustelukäytäntöihin sekä osaamisen ylläpitämisen ja kehittämisen menetelmiin.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen kehityskeskustelukäytäntöjä. Näiden lisäksi tarkastellaan siihen yhdistyvien osa-alueiden nykytilaa ja kehitysmahdollisuuksia. Näitä ovat osaamisen kehittämismenetelmät ja osaamiskartoitukset sekä arvoihin ja asenteeseen vaikuttava sisäinen markkinointi. Päätavoitteen avulla pyritään yritykseen kehittämään pohjaa ja edellytyksiä johdonmukaiseen henkilöstön kehittämissuunnitelmakäytäntöihin ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen, jonka toivottuna seurauksena olisi positiivisen asennoitumisen lisääntyminen kehityskeskusteluita kohtaan ja sisäisen vuorovaikutuksen lisääntyminen.
Viitekehys muodostuu kehittämistehtävän lähtökohdista muodostuneesta käsityksestä, miten yrityksessä voidaan mahdollistaa henkilöstön kehittäminen ja luoda sitä kautta myöhemmässä vaiheessa kattava henkilöstön kehittämissuunnitelma. Viitekehystä muodostettiin henkilöstöstrategia lähtökohtana, jonka taustalla vaikuttavat muut strategiset toimenpiteet ja yrityksen visio. Opinnäytetyön pääkäsitteinä ovat kehityskeskustelut ja osaamiskartoitukset, johon tukeutuu myös osaamisen kehittämismenetelmät. Näiden yhdistelmällä saavutetaan henkilökohtaiset kehittymissuunnitelmat.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus, joka soveltui työhön hyvin, koska sen tarkoituksena on tuottaa kehitysehdotuksia ja -ideoita tutkittavaan ilmiöön. Tutkimuksen tiedonkeruu-menetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, koska pyritään löytämään ilmiöön vaikuttavia todellisia laadullisia asioita ja niihin vaikuttavia ihmisten kokemuksia ja näkemyksiä sekä niiden yhtäläisyyksiä, eroavaisuuksia ja poikkeavuuksia.
Opinnäytetyön tuloksena esitettiin kehityskohteita yrityksen sisäisen markkinoinnin toimenpiteisiin, kehityskeskustelukäytäntöihin, kehityskeskusteluihin valmistautumiseen, osaamiskartoituskäytäntöihin ja näiden tulosten hyödynnettävyyteen. Näiden kehityskohteiden avulla pyrittiin luomaan edellytykset kohti johdonmukaisempaa henkilöstön kehittämiskulttuuria ja kehityskeskusteluihin asennoitumiseen.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen kehityskeskustelukäytäntöjä. Näiden lisäksi tarkastellaan siihen yhdistyvien osa-alueiden nykytilaa ja kehitysmahdollisuuksia. Näitä ovat osaamisen kehittämismenetelmät ja osaamiskartoitukset sekä arvoihin ja asenteeseen vaikuttava sisäinen markkinointi. Päätavoitteen avulla pyritään yritykseen kehittämään pohjaa ja edellytyksiä johdonmukaiseen henkilöstön kehittämissuunnitelmakäytäntöihin ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen, jonka toivottuna seurauksena olisi positiivisen asennoitumisen lisääntyminen kehityskeskusteluita kohtaan ja sisäisen vuorovaikutuksen lisääntyminen.
Viitekehys muodostuu kehittämistehtävän lähtökohdista muodostuneesta käsityksestä, miten yrityksessä voidaan mahdollistaa henkilöstön kehittäminen ja luoda sitä kautta myöhemmässä vaiheessa kattava henkilöstön kehittämissuunnitelma. Viitekehystä muodostettiin henkilöstöstrategia lähtökohtana, jonka taustalla vaikuttavat muut strategiset toimenpiteet ja yrityksen visio. Opinnäytetyön pääkäsitteinä ovat kehityskeskustelut ja osaamiskartoitukset, johon tukeutuu myös osaamisen kehittämismenetelmät. Näiden yhdistelmällä saavutetaan henkilökohtaiset kehittymissuunnitelmat.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus, joka soveltui työhön hyvin, koska sen tarkoituksena on tuottaa kehitysehdotuksia ja -ideoita tutkittavaan ilmiöön. Tutkimuksen tiedonkeruu-menetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, koska pyritään löytämään ilmiöön vaikuttavia todellisia laadullisia asioita ja niihin vaikuttavia ihmisten kokemuksia ja näkemyksiä sekä niiden yhtäläisyyksiä, eroavaisuuksia ja poikkeavuuksia.
Opinnäytetyön tuloksena esitettiin kehityskohteita yrityksen sisäisen markkinoinnin toimenpiteisiin, kehityskeskustelukäytäntöihin, kehityskeskusteluihin valmistautumiseen, osaamiskartoituskäytäntöihin ja näiden tulosten hyödynnettävyyteen. Näiden kehityskohteiden avulla pyrittiin luomaan edellytykset kohti johdonmukaisempaa henkilöstön kehittämiskulttuuria ja kehityskeskusteluihin asennoitumiseen.