Marknadsföring av bolån från konsumentens synvinkel
Nordgren, Christoffer (2019)
Nordgren, Christoffer
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143076
Tiivistelmä
Bolån är en av bankens viktigaste tjänster som de erbjuder konsumenterna. Bolån mark-nadsförs ofta som skräddarsydda paket. Verkligheten är att alla konsumenter får ett per-sonligt erbjudande på lån av banken, där villkoren skiljer sig. Syftet med arbetet är att un-dersöka konsumenternas syn på marknadsföring av bolån. Hur olika banker får kontakt med sina kunder och hur de lyckas skilja sig från sina konkurrenter. I undersökningen har forskaren använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod där fyra respondenter har be-svarat en semi-strukturerad intervju. Intervjuade personerna var män och kvinnor i 30–40 års ålder, som med stor sannolikhet har erfarenhet av bolån i Finland. Resultatet på under-sökningen tyder på att bankerna har en bred marknadsföring. Med denna typ av mark-nadsföring vill de nå så många kunder som möjligt. Banken använder sig ofta av kunder-nas drömmar i deras marknadsföring, de vill erbjuda lån för att uppfylla dem. Resultatet visar att ingen bank egentligen är i rak kontakt med sina kunder gällande bolån. Kunderna är själva i kontakt med banken då det blir aktuellt för att lyfta bolån och då önskar sig kunden låga räntor, låg marginal och servis på deras egna modersmål. Bekant bank för familjen ger också en viss trygghet som styr konsumentens val av bank och även bolån.