Työhönvalmentajien kokemuksia työn tavoitteista, työhyvinvoinnista ja alan kehittämisestä
Kalliokoski, Jonna (2019)
Kalliokoski, Jonna
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142995
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli työhönvalmentajien työn sisällön kartoittaminen ja lähitulevaisuuden ennakointi työhönvalmentajien omasta näkökulmasta. Opinnäytetyön tilaajana oli eräs eteläsuomalainen Ohjaamo. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Minkälaisia kokemuksia työhönvalmentajilla on työn nykytilanteesta, työhyvinvoinnista ja työyhteisöstä? Minkälaisia työn kehittämistarpeita työhönvalmentajat kokevat? Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui työhyvinvoinnin kuvailemisesta toimivassa työyhteisössä ja työhönvalmentajien työn kuvauksesta eri työympäristöissä. Opinnäytetyötä varten luotiin sähköinen Webropol-kysely, joka lähetettiin erään eteläsuomalaisen kaupungin kaikille työhönvalmentajille. Lähes kaikki kaupungin työhönvalmentajista vastasivat kyselyyn.
Kyselystä saadut vastaukset antoivat yksityiskohtaista tietoa työhönvalmentajan työstä ja heidän työyhteisöistään. Opinnäytetyön johtopäätöksistä ilmenee, että työhönvalmentajilla on varsin yhtenäinen kuva työn tavoitteista. Työn tavoitteena on, että asiakas on työn keskiössä. Työhönvalmentajat kaipaavat työnkuvaansa selkeytystä. Myönteiseksi asiaksi työssään vastaajat mainitsivat esimerkiksi, että asiakastyölle on annettu riittävästi aikaa. Työhönvalmentajien työssäjaksamiseen auttavat esimerkiksi onnistumisen kokemukset, sekä kollegoiden ja esimiehen tuki. Palautteen saaminen asiakkailta, kollegoilta ja esimieheltä on myös tärkeää työssäjaksaminen ja työn kehittämisen kannalta. Haastaviksi tai kehitettäviksi asioiksi työssään työhönvalmentajat kertoivat esimerkiksi määräaikaiset työsuhteet, huonon työilmapiirin ja sen, että kehitysideoita ei saateta loppuun saakka. Riittävä aika asiakastyölle ja kouluttautumisen mahdollisuus olivat myös seikkoja, jotka työhönvalmentajat halusivat säilyttää työssään.
Kyselystä saadut vastaukset antoivat yksityiskohtaista tietoa työhönvalmentajan työstä ja heidän työyhteisöistään. Opinnäytetyön johtopäätöksistä ilmenee, että työhönvalmentajilla on varsin yhtenäinen kuva työn tavoitteista. Työn tavoitteena on, että asiakas on työn keskiössä. Työhönvalmentajat kaipaavat työnkuvaansa selkeytystä. Myönteiseksi asiaksi työssään vastaajat mainitsivat esimerkiksi, että asiakastyölle on annettu riittävästi aikaa. Työhönvalmentajien työssäjaksamiseen auttavat esimerkiksi onnistumisen kokemukset, sekä kollegoiden ja esimiehen tuki. Palautteen saaminen asiakkailta, kollegoilta ja esimieheltä on myös tärkeää työssäjaksaminen ja työn kehittämisen kannalta. Haastaviksi tai kehitettäviksi asioiksi työssään työhönvalmentajat kertoivat esimerkiksi määräaikaiset työsuhteet, huonon työilmapiirin ja sen, että kehitysideoita ei saateta loppuun saakka. Riittävä aika asiakastyölle ja kouluttautumisen mahdollisuus olivat myös seikkoja, jotka työhönvalmentajat halusivat säilyttää työssään.