Opiskelijoiden kokemukset opiskelukykyyn vaikuttavista tekijöistä
Vähämäki, Vilma; Yli-Anttila, Neea (2019)
Vähämäki, Vilma
Yli-Anttila, Neea
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelukykyä estäviä sekä edistäviä tekijöitä; minkälaisia kokemuksia opiskelijoilla niistä on ja miten ne ovat vaikuttaneet heidän opiskelukykyynsä. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia opiskeluterveydenhuollon palvelujen vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa sekä opintojen etenemiseen. Tavoitteena oli antaa tietoa tilaajalle opiskelijoiden kokemuksista liittyen opiskelukykyyn. Saadun tiedon perusteella voidaan opiskeluterveydenhuollon toimintatapoja kehittää tarvittaessa siten, että estäviä tekijöitä minimoitaisiin ja edistäviä tekijöitä tuettaisiin. Tutkimuskysymyksiä olivat: ”Mitä opiskelukykyä heikentäviä tekijöitä opiskelijat ovat kokeneet opiskelujensa aikana?”, ”Mitä opiskelukykyä edistäviä tekijöitä opiskelijat ovat kokeneet opiskelujensa aikana?”, ”Miten opiskeluterveydenhuolto on edistänyt opiskelukykyä?” ja ”Miten opiskeluterveydenhuoltoa tulisi kehittää, jotta se tukisi opiskelukykyä entistä paremmin?”. Opinnäytetyön tilaajana toimi Rauman terveyskeskuksen perhekeskus, joka vastaa Rauman kaupungin koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta.
Opinnäytetyö suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena laatimalla sähköinen kyselylomake E-lomake3- ohjelman avulla. Kyselylomake sisälsi strukturoituja kysymyksiä, joista osaa täydensi avoimet kysymykset. Kyselylomakkeen laatimisessa hyödynnettiin aiempia tutkimuksia ja opinnäytetöitä. Kohteena olivat Satakunnan ammattikorkeakoulun Rauman kampuksen suomenkieliset päivätoteutuksen opiskelijat. Tutkimukseen valitut opiskelijat (N=333) valikoituivat satunnaisotannalla eri koulutusaloilta. Tutkimukseen osallistui 11% (n=38) opiskelijoista, joille sähköinen kyselylomake lähetettiin.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina ilmeni, että opiskelijat olivat kokeneet opiskelukykyä heikentäviksi tekijöiksi stressin, väsymyksen/voimattomuuden sekä motivaation puutteen. Lähes puolet vastaajista toivoi saavansa apua tai tukea opiskeluterveydenhuollolta stressinhallintaan. Opiskelukykyä edistäneistä tekijöistä nousivat esiin liikunnan harrastaminen, opiskelijan omat luonteenpiirteet, ravitsemus sekä omat opis-kelutavat. Yleisimmin käytetty opiskeluterveydenhuollon palvelu oli terveydenhoita-jan vastaanotto. Jatkotutkimus- ja kehittämisideoiden näkökulmasta tutkimuksessa nousi esille, että kaikki opiskelijat eivät ole tietoisia opiskeluterveydenhuollon palveluista. Myöskin opiskeluterveydenhuollon ja opiskelukyvyn välistä yhteyttä voisi tuoda selkeämmin opiskelijoiden tietoisuuteen. Yhtenä opiskeluihin negatiivisesti vaikuttavana tekijänä esiin nousi BYOD (bring your own device - oma laite opiskelussa).
Opinnäytetyö suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena laatimalla sähköinen kyselylomake E-lomake3- ohjelman avulla. Kyselylomake sisälsi strukturoituja kysymyksiä, joista osaa täydensi avoimet kysymykset. Kyselylomakkeen laatimisessa hyödynnettiin aiempia tutkimuksia ja opinnäytetöitä. Kohteena olivat Satakunnan ammattikorkeakoulun Rauman kampuksen suomenkieliset päivätoteutuksen opiskelijat. Tutkimukseen valitut opiskelijat (N=333) valikoituivat satunnaisotannalla eri koulutusaloilta. Tutkimukseen osallistui 11% (n=38) opiskelijoista, joille sähköinen kyselylomake lähetettiin.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina ilmeni, että opiskelijat olivat kokeneet opiskelukykyä heikentäviksi tekijöiksi stressin, väsymyksen/voimattomuuden sekä motivaation puutteen. Lähes puolet vastaajista toivoi saavansa apua tai tukea opiskeluterveydenhuollolta stressinhallintaan. Opiskelukykyä edistäneistä tekijöistä nousivat esiin liikunnan harrastaminen, opiskelijan omat luonteenpiirteet, ravitsemus sekä omat opis-kelutavat. Yleisimmin käytetty opiskeluterveydenhuollon palvelu oli terveydenhoita-jan vastaanotto. Jatkotutkimus- ja kehittämisideoiden näkökulmasta tutkimuksessa nousi esille, että kaikki opiskelijat eivät ole tietoisia opiskeluterveydenhuollon palveluista. Myöskin opiskeluterveydenhuollon ja opiskelukyvyn välistä yhteyttä voisi tuoda selkeämmin opiskelijoiden tietoisuuteen. Yhtenä opiskeluihin negatiivisesti vaikuttavana tekijänä esiin nousi BYOD (bring your own device - oma laite opiskelussa).