18-25-vuotiaiden ostopäätökseen vaikuttavat tekijät pankkipalveluita valittaessa
Kallio, Joel (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kallio, Joel
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132784
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Kyrönmaan Osuuspankille, joka on yksi
POP Pankkiliittoon kuuluva ja itsenäisesti toimiva POP Pankki.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää 18–25-vuotiaiden kuluttajien motiiveja ja asenteita pankkipalveluita kohtaan. Tarkoituksena mitata kohderyhmän ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus on rakennettu kolmeen pääosaan: johdantoon, teoriaosioon ja empiiri
seen osioon. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kohderyhmän teoriasta, palvelusta ja sen laadusta, asiakassuhteen elinkaaresta, finanssipalveluista ja
ostokäyttäytymisestä yleisesti sekä finanssialalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, jossa aineistonkeruu suoritettiin haastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui kymmenen kohderyhmään kuuluvaa nuorta kuluttajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohderyhmään kuuluva arvostaa henkilökohtaista
palvelua nyt ja tulevaisuudessa. Käyttäytyminen on pitkälti itsenäistä ja päivittäiset pankkiasiat hoidetaan mobiilisovelluksen avulla. Opintolaina voidaan nähdä
asiakassuhdetta jo aikaisessa vaiheessa sitovaksi tuotteeksi. Kohderyhmä pitää
saman pankkiasiakkuuden, jonka he ovat jo lapsuudessaan saaneet, syitä kilpailuttamiselle ei vielä nähdä. Mielenkiintoista oli se, että pankin koolla ei koeta olevan
merkittävää merkitystä luotettavuuteen tai paremmuuteen.
POP Pankkiliittoon kuuluva ja itsenäisesti toimiva POP Pankki.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää 18–25-vuotiaiden kuluttajien motiiveja ja asenteita pankkipalveluita kohtaan. Tarkoituksena mitata kohderyhmän ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus on rakennettu kolmeen pääosaan: johdantoon, teoriaosioon ja empiiri
seen osioon. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kohderyhmän teoriasta, palvelusta ja sen laadusta, asiakassuhteen elinkaaresta, finanssipalveluista ja
ostokäyttäytymisestä yleisesti sekä finanssialalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, jossa aineistonkeruu suoritettiin haastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui kymmenen kohderyhmään kuuluvaa nuorta kuluttajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohderyhmään kuuluva arvostaa henkilökohtaista
palvelua nyt ja tulevaisuudessa. Käyttäytyminen on pitkälti itsenäistä ja päivittäiset pankkiasiat hoidetaan mobiilisovelluksen avulla. Opintolaina voidaan nähdä
asiakassuhdetta jo aikaisessa vaiheessa sitovaksi tuotteeksi. Kohderyhmä pitää
saman pankkiasiakkuuden, jonka he ovat jo lapsuudessaan saaneet, syitä kilpailuttamiselle ei vielä nähdä. Mielenkiintoista oli se, että pankin koolla ei koeta olevan
merkittävää merkitystä luotettavuuteen tai paremmuuteen.