Kotihoidon työntekijöiden kokemuksia muistisairaan asiakkaan kohtaamisesta ja hoidosta
Helle, Tiina; Kallio, Piia (2018)
Helle, Tiina
Kallio, Piia
2018
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli siirtää tietoa kokeneemmilta kotihoidon työntekijöiltä heidän kokemuksiensa pohjalta muistisairaan asiakkaan kohtaamisesta ja hoidosta uusille työntekijöille. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten kokeneet kotihoidon työntekijät kokevat muistisairaan asiakkaan kohtaamisen ja hoitamisen kotihoidossa, millaisia kokemuksia esimerkiksi haasteita kotihoidon työntekijät ovat kohdanneet muistisairaita asiakkaita hoitaessaan sekä mitä neuvoja ja vinkkejä kokeneet kotihoidon työntekijät haluavat antaa uusille työntekijöille. Työn tavoitteena oli parantaa uusien työntekijöiden valmiuksia kohdata muistisairaita asiakkaita ja antaa heille erilaisia näkökulmia hoitotyön tueksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen kaupungin kotihoito ja se tehtiin laadullista menetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostikyselyä, jossa kyselylomakkeet lähetettiin kahden kotihoidon palvelualueen esimiehille ja he edelleen välittivät kyselylomakkeet noin viiden vuoden työkokemuksen omaaville työntekijöille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Kotihoidon työntekijöiden kokemuksiksi muistisairaiden hoitamisessa nousi tulosten perusteella negatiivisia ja positiivisia tuntemuksia. Haastavia kokemuksia nousi esiin lääkehoidosta, muistisairauden etenemiseen liittyvät vaikeudet sekä yhteiskunnan luoma haasteellisuus hoitotyössä. Tulosten mukaan suurin osa työntekijöiden neuvoista liittyivät eettisyyteen kotihoidossa. Niissä korostui muistisairaan asiakkaan itsemääräämisoikeus sekä hoitomyöntyvyys. Työntekijät pitivät tulosten mukaan tärkeänä myös tiimityöskentelyä ja työssä aktiivisesti kehittymistä.
Saatujen tulosten perusteella muistisairaiden hoitotyö muuttuu haastavammaksi, sillä asiakkaat asuvat tulevaisuudessa pidempään kotona, jolloin myös heidän terveydentilansa ja sen myötä edelleen heidän toimintakykynsä huononevat. Hoitotyön jatkuvuutta ja työssä jaksamista tukee tiimityö. Tiimityötä tulisi edelleen kehittää sujuvoittamalla yhteistyötä koko työyhteisön kesken, jotta vastuu saataisiin jakautumaan tasaisemmin työntekijöiden kesken. Lisäksi kotihoidon työntekijöiden lisäkoulutusta sekä käytännön harjoittelua muistisairaiden asiakkaiden kohtaamiseen ja hoitamiseen tulisi kehittää ja lisätä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen kaupungin kotihoito ja se tehtiin laadullista menetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostikyselyä, jossa kyselylomakkeet lähetettiin kahden kotihoidon palvelualueen esimiehille ja he edelleen välittivät kyselylomakkeet noin viiden vuoden työkokemuksen omaaville työntekijöille. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Kotihoidon työntekijöiden kokemuksiksi muistisairaiden hoitamisessa nousi tulosten perusteella negatiivisia ja positiivisia tuntemuksia. Haastavia kokemuksia nousi esiin lääkehoidosta, muistisairauden etenemiseen liittyvät vaikeudet sekä yhteiskunnan luoma haasteellisuus hoitotyössä. Tulosten mukaan suurin osa työntekijöiden neuvoista liittyivät eettisyyteen kotihoidossa. Niissä korostui muistisairaan asiakkaan itsemääräämisoikeus sekä hoitomyöntyvyys. Työntekijät pitivät tulosten mukaan tärkeänä myös tiimityöskentelyä ja työssä aktiivisesti kehittymistä.
Saatujen tulosten perusteella muistisairaiden hoitotyö muuttuu haastavammaksi, sillä asiakkaat asuvat tulevaisuudessa pidempään kotona, jolloin myös heidän terveydentilansa ja sen myötä edelleen heidän toimintakykynsä huononevat. Hoitotyön jatkuvuutta ja työssä jaksamista tukee tiimityö. Tiimityötä tulisi edelleen kehittää sujuvoittamalla yhteistyötä koko työyhteisön kesken, jotta vastuu saataisiin jakautumaan tasaisemmin työntekijöiden kesken. Lisäksi kotihoidon työntekijöiden lisäkoulutusta sekä käytännön harjoittelua muistisairaiden asiakkaiden kohtaamiseen ja hoitamiseen tulisi kehittää ja lisätä.