Satuhieronta toimintamenetelmänä varhaiskasvatuksessa
Tuikka, Janette; Sihvonen, Jonna (2018)
Tuikka, Janette
Sihvonen, Jonna
2018
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132711
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia satuhierontaa toimintamenetelmänä varhaiskasvatuksessa ja saada selville onko se toimiva toimintamenetelmä esikoulumaailmassa. Tavoitteena oli myös saada satuhieronta osaksi Inkerinpuiston esikouluryhmän arkea. Kohderyhmänä opinnäytetyössä oli esikouluikäiset lapset.
Satuhierontaa työmenetelmänä on aiemmin tutkittu vain vähän, ja esikouluikäisten kohderyhmää ei ole tutkittu vielä lainkaan. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat satuhieronnan positiiviset vaikutukset lapsen psyykkiseen, fyysiseen sekä sosiaaliseen hyvinvointiin sekä lapsiryhmän toimivuuteen.
Tutkimus toteutettiin pitämällä neljä satuhierontatuokiota Inkerinpuiston päiväkodin esikouluryhmässä. Tuokioista saatiin palaute lapsilta sekä ryhmän työntekijöiltä. Työntekijät myös havainnoivat lapsiryhmää viikon ajan ja täyttivät viikosta havainnointilomakkeen.
Satuhieronnan havaittiin olevan hyvä toimintamenetelmä varhaiskasvatuksessa. Lapset nauttivat tuokioista, rentoutuivat niiden aikana ja halusivat jatkaa niitä vielä tuokioiden jälkeen. Satuhierontaa toimintamenetelmä pidettiin onnistuneena sekä aikuisten että lasten mielestä, joten voidaan siis ajatella sen jäävän osaksi esikoulun arkea.
Satuhierontaa työmenetelmänä on aiemmin tutkittu vain vähän, ja esikouluikäisten kohderyhmää ei ole tutkittu vielä lainkaan. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat satuhieronnan positiiviset vaikutukset lapsen psyykkiseen, fyysiseen sekä sosiaaliseen hyvinvointiin sekä lapsiryhmän toimivuuteen.
Tutkimus toteutettiin pitämällä neljä satuhierontatuokiota Inkerinpuiston päiväkodin esikouluryhmässä. Tuokioista saatiin palaute lapsilta sekä ryhmän työntekijöiltä. Työntekijät myös havainnoivat lapsiryhmää viikon ajan ja täyttivät viikosta havainnointilomakkeen.
Satuhieronnan havaittiin olevan hyvä toimintamenetelmä varhaiskasvatuksessa. Lapset nauttivat tuokioista, rentoutuivat niiden aikana ja halusivat jatkaa niitä vielä tuokioiden jälkeen. Satuhierontaa toimintamenetelmä pidettiin onnistuneena sekä aikuisten että lasten mielestä, joten voidaan siis ajatella sen jäävän osaksi esikoulun arkea.