"ohjaus (neuvonta ja opastus)" - Selaus asiasanan mukaan Julkaisut

    • 360° -ohjausympäristö tarjoaa tukea sepelvaltimoiden TT-tutkimukseen tuleville potilaille 

      Paalimäki-Paakki, Karoliina; Virtanen, Mari; Henner, Anja; Nieminen, Miika; Kääriäinen, Maria (Suomen Röntgenhoitajaliitto, 2021)
    • Aloituskartoitus tasoittaa opintopolkua 

      Hurme, Jarkko (Oulun ammattikorkeakoulu, 2021)
      Oulun ammattikorkeakoulussa käytetään opintojen alussa opiskelun ja tuutoroinnin kehittämisen työkaluna aloituskyselyä. Aloituskyselyllä saadaan opintojen alussa tärkeää informaatiota tuutoroinnin tueksi. Tässä artikkelissa ...
    • Covid-19-pandemia vauhditti terveysalan harjoittelun kehittämistä 

      Tervaskanto-Mäentausta, Tiina; Suua, Pirkko; Lastumäki, Outi; Pinola, Satu; Airola, Ella; Vuojärvi, Hanna (Oulun ammattikorkeakoulu, 2021)
      HARKKA – Harjoittelusta työelämään muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä -hankkeessa kehitetään harjoitteluympäristöjä ja -käytäntöjä sekä harjoittelun ohjausta. Terveysalan opiskelijoiden harjoittelut ja harjoittelujen ...
    • Digiohjaaja cMOOC verkkopedagogisiin laatukriteereihin peilattuna 

      Mäenpää, Kati (Oulun ammattikorkeakoulu, 2019)
    • Digiohjaus kuuluu kaikille : digiohjaaja cMOOC 

      Kempas, Eija; Kolehmainen, Anna (Oulun ammattikorkeakoulu, 2019)
    • Ensi-imetys lapsen tahtiin 

      Alian, Johanna; Makkonen, Marjo; Rainto, Satu (Suomen Kätilöliitto, 2019)
    • Isien imetysmyönteisyydellä ja -tiedolla on merkitystä imetyksen onnistumiselle 

      Hepola, Jenna; Manninen, Minna (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2020)
      Suomessa suositellaan vauvan täysimetystä 4‒6 kuukauden ikäiseksi saakka, jonka jälkeen osittaisimetystä suositellaan jatkettavaksi vähintään vuoden ikäiseksi. Imetyssuositusten perusteena on monia imetyksen tuomia ...
    • Jalostunut ohjausmalli – työn opinnollistamista korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille 

      Tervasoff, Päivi; Kukkohovi, Pirkko (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2020)
      Valtakunnallisessa ESR-hankkeessa UOMA – uraa ja osaamista korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille (S21495) on mukana kuusi eri ammattikorkeakoulua. Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) osallistuu sosiaalialan lisäkoulutuksen ...
    • Kemikaalien turvallinen käyttö on palvelulaboratoriotoiminnan perusta 

      Holmsted, Armi; Järvelä, Heidi; Parttimaa, Johanna; Palviainen, Tiina; Kokko, Kirsi; Nummilinna, Katja; Jussila, Aino-Liisa (Oulun ammattikorkeakoulu, 2021)
      Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Kontinkankaan kampukselle suunnitteilla olevan palvelulaboratorion näkökulmasta tuli ajankohtaiseksi ajantasaistaa käyttöturvallisuustiedotteet. Käyttöturvallisuustiedotteet ovat tärkeitä ...
    • Konsultatiivisuuden merkitys opintojen ohjauksen kehittämisessä 

      Kopakka, Maarit; Laajala, Tiina; Lehtelä, Pirjo-Liisa (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2021)
      Artikkelissa tarkastellaan konsultatiivisuutta opintojen ohjauksen kehittämistyössä Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) SOPU-hankkeen esimerkin avulla. Opettajalta edellytetään nykyisin ohjausosaamista, minkä kehittämisessä ...
    • Lapsen kuvantaminen Tiedepäivän teemana 8.11. 

      Henner, Anja; Paalimäki-Paakki, Karoliina; Saukko, Ekaterina; Marttinen, Fox (Suomen Röntgenhoitajaliitto, 2021)
    • “Loistavaa, kun opittavat asiat piti löytää omasta työstä” 

      Susimetsä, Marko; Tapani, Annukka; Lehtonen, Heidi; Ruhalahti, Sanna; Brauer, Sanna (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2020)
      Ammatillinen koulutus on kokenut suurimman uudistuksen vuosikymmeniin. Reformin myötä opettajan tehtävissä korostuvat entistä enemmän pedagogiikka, ohjauksellisuus ja suunnittelu. Tämä johtuu ennen kaikkea opiskelijalähtöisyyden, ...
    • Lukion yökoulussa treenattiin tunnetaitoja 

      Hyvärinen, Satu; Karjula, Sari; Lopina, Mari; Penttilä, Saara; Räisänen, Katja; Männistö, Merja (Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry, 2019)
    • Miten ohjaan tulevaisuuden työelämään? Työkaluja opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumisen tueksi 

      Halonen, Laura; Grekula, Milka; Wenström, Sanna (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2020)
      Julkaisussa tarkastellaan opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumista ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa sekä erilaisia osaamisidentiteetin rakentumista tukevia työkaluja, joita opettaja tai ohjaaja voi hyödyntää ...
    • MOOD ja OHJY – Opiskelijoiden hyvinvointia parantamassa 

      Viinikka, Sinikka; Poropudas, Anna (Oulun ammattikorkeakoulu, 2021)
      Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) ja Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta OSAKO saivat keväällä 2021 opetus- ja kulttuuriministeriöltä hankerahaa, jolla on tarkoitus lieventää koronan aiheuttamaa korkeakouluopiskelijoiden ...
    • NIPT-ohjaus perheen päätöksenteon tukena 

      Remes, Saana; Nyman, Anni; Kajula, Outi; Suomalainen, Merja; Manninen, Minna (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2020)
      NIPT-potilasohjaukseen vaikuttaa niin odottajasta kuin ohjaajasta lähtevät tekijät sekä ulkopuoliset, resursseihin liittyvät tekijät. Odottajan tausta, asenteet ja raskausviikot vaikuttavat siihen, kuinka positiivisena ...
    • Ohjaus ja dialoginen vuorovaikutus hoitotyössä 

      Koivisto, Kaisa (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2019)
      Hoitotyötä toteutetaan vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa tavoitteena selvittää heidän hoitonsa tarve ja suunnitella sekä toteuttaa hoitoa asetettujen tavoitteiden suuntaan. Vuorovaikutuksella on merkitystä asiakkaiden ...
    • Opitaan yhdessä tukemaan asiakasta elintapamuutoksessa 

      Sandström, Sanna; Lastumäki, Outi; Varkki, Essi (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2019)
      Moniammatillinen koulutus on perusta myöhemmälle moniammatilliselle osaamiselle. Oulussa on toteutettu korkeakouluyhteistyönä asiakaslähtöinen elintapaohjaus -opintojakso, jossa Oulun yliopiston lääketieteen opiskelijat ...
    • Perhelähtöinen imetysohjaus tukee imetysmyönteisyyttä 

      Perälä, Minna; Rainto, Satu (Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk, 2019)
      Imetyssuositukset eivät toteudu Suomessa suositusten mukaisesti. Vauvojen täysimetys toteutuu tällä hetkellä keskimäärin kaksi kuukautta. Vauvoille suositellaan yksinomaista eli täysimetystä kuuden, vähintään neljän kuukauden ...
    • Sinä osaat! : teacher training model 

      Orajävi, Kaisa; Leinonen, Eija; Juntunen, Aija (Oulun ammattikorkeakoulu, 2021)