Rahastojen myynti mobiilisovelluksessa
Räty, Roope (2019)
Räty, Roope
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162395
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua ja muodostaa näkemys tuotteiden ja palveluiden myynnistä mobiilisovelluksilla ja mobiililaitteilla yleisesti. Tutkimuksen tukena toimi Suomesta ja ulkomailta saatavilla olevat tilastot, joissa kuvattiin mobiililaitteiden vaikutusta internetissä tehtävään myyntiin. Tutkimuskohteena toimi toimeksiannon antanut kohdeyritys. Tutkimuksessa selvitettiin mobiilissa toimivan sovelluksen ja pääsääntöisesti tietokoneilla käytetyn verkkopalvelun eroja rahastojen myyntikanavana. Tutkimuksessa selvitettiin erilaisten demografisten tekijöiden vaikutusta rahastojen myyntiin. Sen lisäksi perehdyttiin mobiililaitteiden kehitykseen myyntikanavana pitkällä aikavälillä.
Osana opinnäytetyötä keräsin ja analysoin suuren määrän kohdeyrityksen asiakas- ja myyntidataa. Datan keräämistä varten kirjoitettua koodia pystytään käyttämään myös jatkossa yrityksen rahastojen myyntidatan analysointiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin mobiililaitteiden käytöstä tuotteiden ja palveluiden ostamiseen nyky-yhteiskunnassa, mobiililaitteiden ja desktop-laitteiden eroista myyntikanavana, sekä kerrottiin rahastoista ja niiden myynnistä Suomessa. Teoriaosuuden havaintoja peilattiin kohdeyrityksen asiakasdatasta saatuihin havaintoihin.
Tärkeimpänä havaintona työssä oli se, että mobiililaitteiden merkitys myyntikanavana on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Vaikka ostosten määrä onkin jo suurempi mobiilissa, kulutetaan kuitenkin vielä merkittävämpi osa rahasta desktop-laitteilla. Teoriaosuudessa todettiin nuorten omaksuvan helposti mobiililaitteet, joten mobiilimyynnin osuus kasvanee jatkossakin.
Osana opinnäytetyötä keräsin ja analysoin suuren määrän kohdeyrityksen asiakas- ja myyntidataa. Datan keräämistä varten kirjoitettua koodia pystytään käyttämään myös jatkossa yrityksen rahastojen myyntidatan analysointiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin mobiililaitteiden käytöstä tuotteiden ja palveluiden ostamiseen nyky-yhteiskunnassa, mobiililaitteiden ja desktop-laitteiden eroista myyntikanavana, sekä kerrottiin rahastoista ja niiden myynnistä Suomessa. Teoriaosuuden havaintoja peilattiin kohdeyrityksen asiakasdatasta saatuihin havaintoihin.
Tärkeimpänä havaintona työssä oli se, että mobiililaitteiden merkitys myyntikanavana on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Vaikka ostosten määrä onkin jo suurempi mobiilissa, kulutetaan kuitenkin vielä merkittävämpi osa rahasta desktop-laitteilla. Teoriaosuudessa todettiin nuorten omaksuvan helposti mobiililaitteet, joten mobiilimyynnin osuus kasvanee jatkossakin.