Asiantuntijuuden edistäminen sovelluskehittäjänä
Kukkonen, Antti (2018)
Kukkonen, Antti
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902122265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902122265
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tekijän ammatillista osaamista sovelluskehittäjän työtehtävissä Keypro Oy:llä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin tekijän ammatillisen osaamisen kehityksen tasoa ja siihen liittyviä kehittämistarpeita. Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen Karelia-ammattikorkeakoulun päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön alustavaa ohjetta.
Opinnäytetyön toteutusta varten laadittiin aluksi yleiskuvaus tekijän työpaikasta, nykyisistä työtehtävistä, työtehtävissä vaaditusta osaamisesta, osaamisen nykyisestä tasosta sekä kehitystarpeesta. Taitotasojen määrittelyssä sovellettiin Dreyfusin ja Dreyfusin kehittämää viisiportaista taitotason mallia. Päiväkirjamuotoiseen opinnäytetyöhön sisältyi 50 työpäivää kestänyt seurantajakso, jonka aikana raportoitiin päivittäisiä työtehtäviä ja niihin liittyviä haasteita. Lisäksi päiväkirjaraportoinnissa kerrottiin erikseen asetettujen kehittämistehtävien edistymisestä ja niihin liittyvien ongelmien ratkomisesta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi mittava päiväkirjaraportti tekijän suorittamista työtehtävistä. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön katsottiin kehittävän ammatillista osaamista, sillä työstä syntynyt analyysi auttaa tekijää jäsentämään omaa ajatteluaan, mikä helpottaa tunnistamaan työhön tai osaamiseen liittyviä kehittämistarpeita. Opinnäytetyön teon aikana ilmenneet haasteet osoittivat myös, että päiväkirjamainen menetelmä voi vaatia vielä lisää kehittämistä, jotta työn sisällön rajaaminen helpottuisi.
Opinnäytetyön toteutusta varten laadittiin aluksi yleiskuvaus tekijän työpaikasta, nykyisistä työtehtävistä, työtehtävissä vaaditusta osaamisesta, osaamisen nykyisestä tasosta sekä kehitystarpeesta. Taitotasojen määrittelyssä sovellettiin Dreyfusin ja Dreyfusin kehittämää viisiportaista taitotason mallia. Päiväkirjamuotoiseen opinnäytetyöhön sisältyi 50 työpäivää kestänyt seurantajakso, jonka aikana raportoitiin päivittäisiä työtehtäviä ja niihin liittyviä haasteita. Lisäksi päiväkirjaraportoinnissa kerrottiin erikseen asetettujen kehittämistehtävien edistymisestä ja niihin liittyvien ongelmien ratkomisesta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi mittava päiväkirjaraportti tekijän suorittamista työtehtävistä. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön katsottiin kehittävän ammatillista osaamista, sillä työstä syntynyt analyysi auttaa tekijää jäsentämään omaa ajatteluaan, mikä helpottaa tunnistamaan työhön tai osaamiseen liittyviä kehittämistarpeita. Opinnäytetyön teon aikana ilmenneet haasteet osoittivat myös, että päiväkirjamainen menetelmä voi vaatia vielä lisää kehittämistä, jotta työn sisällön rajaaminen helpottuisi.