Geojästi ja kymmenen komeaa kätköä : geokätkö elämyksen lähteenä
Kinnunen, Maarit (2010)
Kinnunen, Maarit
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810913
Tiivistelmä
Geokätköily on ulkoiluharrastus, jossa yhdistyvät virtuaalinen ja fyysinen maailma. Internet toimii pelialustana, ja kätköjä haetaan GPS:n avulla luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Työssä tarkastellaan geokätköä matkailullisena attraktiona, joka tuottaa elämyksiä. Geokätkön tekijä on sisällön ja elämyksen tuottaja, ja sen etsijä on elämyksen kuluttaja. Työssä kuvataan geokätköilyn attraktio- ja elämysmalli, joka perustuu Leiperin (1979, 1990) matkailun viitekehykseen ja attraktiosysteemimalliin sekä Ahon (2001) elämysprosessimalliin.
Tarkastelun kohteena oli kymmenen suositusten perusteella valittua, tavanomaista parempaa geokätköä, joiden tekijät haastateltiin. Kätkön etsijöille lähetettiin nettikysely, jossa pyydettiin kätköilijöitä arvioimaan kätköön liittyviä elämyksiä.
Tulosten perusteella valtaosa geokätköilijöistä tutustuu lähtöalueella kätköön liittyvään informaatioon, esimarkkeriin. Esimarkkerin perusteella syntyy odotuksia ja mielikuvia ruokkivia esielämyksiä. Kohde-elämyksistä tärkein on kätkön etsiminen kätköalueella, ei suinkaan itse kätkön löytäminen. Kätkön etsimiseen liittyvät elämykset jakautuvat älylliseen haasteeseen vastaamiseen, omien rajojen koettelemiseen sekä luontokätköissä reitistä, paikasta ja maisemasta nauttimiseen. Kohde-elämys on sitä voimakkaampi ja tunnepitoisempi, mitä enemmän eskapistisia ja riskinottoon liittyviä piirteitä attraktioon, kätköön, liittyy. Jälkielämyksistä olennaisin on muistelu: kätkölokiin kuvattu henkilökohtainen tarina kätkön etsinnästä sekä ystävien ja perheen parissa tapahtuva reflektointi. Kätkölokin tarinat toimivat myös palautteena kätkön tekijälle, ja niiden merkitys motivaattoreina ja mielihyvän tuottajina on ensiarvoisen tärkeä.
Tarkastelun kohteena oli kymmenen suositusten perusteella valittua, tavanomaista parempaa geokätköä, joiden tekijät haastateltiin. Kätkön etsijöille lähetettiin nettikysely, jossa pyydettiin kätköilijöitä arvioimaan kätköön liittyviä elämyksiä.
Tulosten perusteella valtaosa geokätköilijöistä tutustuu lähtöalueella kätköön liittyvään informaatioon, esimarkkeriin. Esimarkkerin perusteella syntyy odotuksia ja mielikuvia ruokkivia esielämyksiä. Kohde-elämyksistä tärkein on kätkön etsiminen kätköalueella, ei suinkaan itse kätkön löytäminen. Kätkön etsimiseen liittyvät elämykset jakautuvat älylliseen haasteeseen vastaamiseen, omien rajojen koettelemiseen sekä luontokätköissä reitistä, paikasta ja maisemasta nauttimiseen. Kohde-elämys on sitä voimakkaampi ja tunnepitoisempi, mitä enemmän eskapistisia ja riskinottoon liittyviä piirteitä attraktioon, kätköön, liittyy. Jälkielämyksistä olennaisin on muistelu: kätkölokiin kuvattu henkilökohtainen tarina kätkön etsinnästä sekä ystävien ja perheen parissa tapahtuva reflektointi. Kätkölokin tarinat toimivat myös palautteena kätkön tekijälle, ja niiden merkitys motivaattoreina ja mielihyvän tuottajina on ensiarvoisen tärkeä.