Jokerin viitassa : pohdintaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työnkuvasta
Hellman-Eronen, Leila (2008)
Hellman-Eronen, Leila
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901201128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901201128
Tiivistelmä
Tässä teatteri-ilmaisun ohjaajan aikuiskoulutuksen opinnäytetyössä tarkastellaan teatteri-ilmaisun ohjaajan työnkuvaa ja siinä vaadittavia jokerointitaitoja. Jokeroinnilla tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä brasilialaisen teatteriohjaajan Augusto Boalin luoman forum-teatterin jokerin työtä. Työn tekijän oman lähtöajatuksen mukaan jokeroinnissa on paljon sellaista, mitä teatteri-ilmaisun ohjaaja voi hyödyntää erilaisissa työrooleissa. Näitä rooleja ovat teatteriohjaajan rooli soveltavan teatterin ja perinteisen teatterin kentällä sekä ryhmänohjaajan rooli erilaisissa työtilanteissa, kuten draamapajan ohjaajana. Työn teoreettinen viitekehys tulee ohjaajantyötä ja forum-teatteria käsittelevästä kirjallisuudesta.
Työn alussa kartoitetaan teatteri-ilmaisun ohjaajan työnkuvaa ja siihen valmistavia opintoja. Jokeroinnin tarkastelun lähtökohtana on Boalin luoma jokeri siinä vaadittavine jokerointitaitoineen, jonka päälle tekijä on piirtänyt omat kuvionsa eli omat käsityksensä siitä millaista on toimia jokerina. Näin muodostuvaa ”jokerin viittaa” tekijä sovittelee ylleen teatteri-ilmaisun ohjaajan erilaisissa rooleissa. Työn läpi valoittuu tekijän näkemys omasta ammatillisesta profiloitumisesta.
Pohdinnassa on mitä välineitä jokeroinnin opetteleminen voi antaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työhön. Aihetta tutkitaan tutustumalla kahteen tekijän teatteri-ilmaisun ohjaajan opintojen aikaiseen opiskeluprojektiin. Nämä projektit ovat Helsingin opetusviraston tilaama forumteatteriesitys nimeltä Palapeli oppilashuotoryhmien koulutuspäiville sekä Taidemuseo
Tennispalatsin tilaama draamatyöpaja Oi Maamme- valokuvataiteen näyttelyyn. Tekijä vertailee jokerin roolia forum-teatterissa rinnastettuna draamatyöpajan ohjaajan rooliin. Jokerin rooliin liittyvää pelkoa pohditaan myös ja siinä yhteydessä tarkastellaan pelkoa liittyen teatteri-ilmaisun ohjaajan työn eri rooleihin.
Opinnäytetyön kautta perustellaan jokeroinnin opiskelun toimivan tukena sekä teatteriilmaisun ohjaajan opinnoissa että myöhemmin erilaisissa työrooleissa. Teatteri-ilmaisun ohjaaja tekee aina työtä ihmisten kanssa. Kun hän opettelee olemaan aidosti vuorovaikutuksessa ryhmänsä kanssa hän pystyy välittämään voimauttavan, yhteisöllisen ja innostavan kokemuksen jokaiselle ryhmäläiselle. Tämä pätee sekä esitykseen tähtäävässä draamatyöskentelyssä että silloin kun dramaa käytetään jonkun toisen oppimisalueen välineenä. Jokerointi forum-teatterissa on nopea, tehokas ja rikas oppimispolku tällaiseen vuorovaikutukselliseen ja yhteisölliseen työskentelyyn.
Työn alussa kartoitetaan teatteri-ilmaisun ohjaajan työnkuvaa ja siihen valmistavia opintoja. Jokeroinnin tarkastelun lähtökohtana on Boalin luoma jokeri siinä vaadittavine jokerointitaitoineen, jonka päälle tekijä on piirtänyt omat kuvionsa eli omat käsityksensä siitä millaista on toimia jokerina. Näin muodostuvaa ”jokerin viittaa” tekijä sovittelee ylleen teatteri-ilmaisun ohjaajan erilaisissa rooleissa. Työn läpi valoittuu tekijän näkemys omasta ammatillisesta profiloitumisesta.
Pohdinnassa on mitä välineitä jokeroinnin opetteleminen voi antaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työhön. Aihetta tutkitaan tutustumalla kahteen tekijän teatteri-ilmaisun ohjaajan opintojen aikaiseen opiskeluprojektiin. Nämä projektit ovat Helsingin opetusviraston tilaama forumteatteriesitys nimeltä Palapeli oppilashuotoryhmien koulutuspäiville sekä Taidemuseo
Tennispalatsin tilaama draamatyöpaja Oi Maamme- valokuvataiteen näyttelyyn. Tekijä vertailee jokerin roolia forum-teatterissa rinnastettuna draamatyöpajan ohjaajan rooliin. Jokerin rooliin liittyvää pelkoa pohditaan myös ja siinä yhteydessä tarkastellaan pelkoa liittyen teatteri-ilmaisun ohjaajan työn eri rooleihin.
Opinnäytetyön kautta perustellaan jokeroinnin opiskelun toimivan tukena sekä teatteriilmaisun ohjaajan opinnoissa että myöhemmin erilaisissa työrooleissa. Teatteri-ilmaisun ohjaaja tekee aina työtä ihmisten kanssa. Kun hän opettelee olemaan aidosti vuorovaikutuksessa ryhmänsä kanssa hän pystyy välittämään voimauttavan, yhteisöllisen ja innostavan kokemuksen jokaiselle ryhmäläiselle. Tämä pätee sekä esitykseen tähtäävässä draamatyöskentelyssä että silloin kun dramaa käytetään jonkun toisen oppimisalueen välineenä. Jokerointi forum-teatterissa on nopea, tehokas ja rikas oppimispolku tällaiseen vuorovaikutukselliseen ja yhteisölliseen työskentelyyn.