Hoitotyön opiskelijoiden antamat arvioinnit ohjauksen laadusta CLES mittarin avulla
Lampinen, Merja (2010)
Lampinen, Merja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311411
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön opiskelijoiden arvioiden perusteella, kuinka heidän
ohjauksensa onnistui kliinisessä oppimisympäristössä sekä käynnistää sähköisen opiskelijapalautejärjestelmän
käyttöönotto Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin keskussairaalassa.
Aineisto kerättiin sähköisesti internetpohjaisella kyselylomakkeella hoitotyön opiskelijoilta kevään 2009
aikana. Arviointityökaluna käytettiin Mikko Saarikosken (2002) kliinisen oppimisympäristön ja ohjaukseen
arviointiin kehittämää CLES-mittaria (Clinical Learning Environment and Supervision evaluation
scale). Kyselyyn vastasi 113 hoitotyön opiskelijaa.
Hoitotyön opiskelijoiden antamat arviot olivat hyviä. Vastaajien mielestä oppimisympäristön ilmapiiriä
pidettiin hyvänä. Samoin vastaajat arvioivat ohjauksen sekä perehdytyksen olleen onnistunutta. Ohjaussuhteen
toimivuuden opiskelijat olivat arvioineet lähes kiitettävälle tasolle. Palautteen antamisessa sekä
yksilöllisessä ohjauksessa oli onnistuttu. Osastonhoitajan arvioinnin opiskelijat kokivat vaikeana., ohjaus
oli ammattitaitoista. Osastonhoitajan arvioinnin opiskelijat kokivat vaikeana.
Kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää ohjaajien koulutuksessa, ohjauksen kehittämisessä sekä
toiminnan arvioinnissa.
Asiasanat
ohjauksensa onnistui kliinisessä oppimisympäristössä sekä käynnistää sähköisen opiskelijapalautejärjestelmän
käyttöönotto Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin keskussairaalassa.
Aineisto kerättiin sähköisesti internetpohjaisella kyselylomakkeella hoitotyön opiskelijoilta kevään 2009
aikana. Arviointityökaluna käytettiin Mikko Saarikosken (2002) kliinisen oppimisympäristön ja ohjaukseen
arviointiin kehittämää CLES-mittaria (Clinical Learning Environment and Supervision evaluation
scale). Kyselyyn vastasi 113 hoitotyön opiskelijaa.
Hoitotyön opiskelijoiden antamat arviot olivat hyviä. Vastaajien mielestä oppimisympäristön ilmapiiriä
pidettiin hyvänä. Samoin vastaajat arvioivat ohjauksen sekä perehdytyksen olleen onnistunutta. Ohjaussuhteen
toimivuuden opiskelijat olivat arvioineet lähes kiitettävälle tasolle. Palautteen antamisessa sekä
yksilöllisessä ohjauksessa oli onnistuttu. Osastonhoitajan arvioinnin opiskelijat kokivat vaikeana., ohjaus
oli ammattitaitoista. Osastonhoitajan arvioinnin opiskelijat kokivat vaikeana.
Kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää ohjaajien koulutuksessa, ohjauksen kehittämisessä sekä
toiminnan arvioinnissa.
Asiasanat