Sähköisten palveluiden perehdytysoppaan kehittäminen terveyspalveluiden ammattilaisille – case Hämeenlinna
Tolppa, Liina (2018)
Tolppa, Liina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221087
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia opinnäytetyön tilaajalle ehdotus minunterveyteni.fi palvelun virtuaalisesta perehdytysoppaasta. Tavoitteena oli tuottaa ehdotus perehdytysoppaan rakenteen sisällöstä ja virtuaalisesta oppimisvälineestä. Lisätavoitteena oli ammatillisen osaamisen vahvistaminen sähköisessä perehdytyksessä. Toiminnallisen opinnäytetyön kohderyhmänä toimeksiantajan toiveesta oli avosairaanhoidon henkilökunta. Opinnäytetyön tehtäviä varten käytettiin aineiston keruun menetelminä avointa haastattelua, osallistuvaa havainnointia, sähköpostikyselyä ja dokumentteja käsiteltävästä aiheesta.
Virtuaalisen perehdytysoppaan asiasisältö on rakennettu aineistonkeruusta esille nousseiden asioiden perusteella Prezi-ohjelman esittelytyökalulla. Aineistonkeruun yhteenvedosta poimituista asiakohdista rakennettiin sähköisten palveluiden virtuaalisen perehdytysoppaan oppipolku. Aineiston keruusta nousi esille toimintatavan muutoksen tarpeellisuus ja toimintatavan muutoksen korostaminen henkilökunnalle. Korostamalla sähköisten palveluiden hyödyllisyyttä ja sähköisestä asioinnista kiinnostuneiden henkilökunnan jäsenten avulla pystyy toimeksiantaja motivoimaan myös muita. Ammatillinen osaaminen kehittyy ja varmistuu lisäämällä perehdytysoppaaseen virtuaalisia demonstraatiovälineitä, kuten opasvideoita, kuvamateriaalia sekä osaamisen varmistamista varten aktiivista osallistumista vaativia palautteita ja testejä. Sähköisen perehdytyksen vaiheita voi henkilökunta käydä läpi tarvittaessa monesti, näin olleen perehdytysaineisto ja sähköiset palvelut omaksutaan uudeksi työvälineeksi nopeammin.
Virtuaalisen perehdytysoppaan asiasisältö on rakennettu aineistonkeruusta esille nousseiden asioiden perusteella Prezi-ohjelman esittelytyökalulla. Aineistonkeruun yhteenvedosta poimituista asiakohdista rakennettiin sähköisten palveluiden virtuaalisen perehdytysoppaan oppipolku. Aineiston keruusta nousi esille toimintatavan muutoksen tarpeellisuus ja toimintatavan muutoksen korostaminen henkilökunnalle. Korostamalla sähköisten palveluiden hyödyllisyyttä ja sähköisestä asioinnista kiinnostuneiden henkilökunnan jäsenten avulla pystyy toimeksiantaja motivoimaan myös muita. Ammatillinen osaaminen kehittyy ja varmistuu lisäämällä perehdytysoppaaseen virtuaalisia demonstraatiovälineitä, kuten opasvideoita, kuvamateriaalia sekä osaamisen varmistamista varten aktiivista osallistumista vaativia palautteita ja testejä. Sähköisen perehdytyksen vaiheita voi henkilökunta käydä läpi tarvittaessa monesti, näin olleen perehdytysaineisto ja sähköiset palvelut omaksutaan uudeksi työvälineeksi nopeammin.