Asiakkaan osallisuuden kokemus päätöksenteossa
Sulonen, Jenna (2018)
Sulonen, Jenna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901231536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901231536
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Etevan kuntayhtymän toimeksiantajana. Opinnäytetyön aiheena oli asiakkaan osallisuuden kokemuksen selvittäminen. Tavoitteena on tehdä kehittämisprojektina sovellusmalli osallisuuden portaista sekä palautelomakkeet asiakkaan osallisuuden kokemuksen selvittämiseksi. Palautelomakkeet kehitin sekä asiakkaalle, että asiakkaan ympärillä toimiville lähityöntekijöille. Palaute lomak-keiden avulla kuntoutusasiantuntijat saavat selville kehitysvammaisen asiakkaan oman osallisuuden kokemuksen päätöksenteosta. Nämä työkalut ovat tarkoitettu käytettäväksi arjen kuntoutusuunnitelma prosessin tueksi.
Palautelomakkeiden vastauksista kuntoutusasiantuntijat pystyvät katsomaan, mille tasolle sovellusmallin osallisuuden portaissa asiakas on päässyt. Sovellusmalli on nouseva porrasmalli, jonka portaisiin on avattu erilaisia osallisuuden tasoja ja osalli-suus nousee portaiden noustessa ylöspäin. Tämän tiedon avulla, on mahdollista ke-hittää kuntoutusasiantuntijan sekä lähityöntekijöiden työtä tukemaan asiakkaan osallisuuden kokemuksen kasvua.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu sekä teoreettisestä viitekehyksestä, että kehittämisprojektista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin työelämän yhteistyökumppania Etevaa ja sen asiakkaita, kehitysvammaisuutta, osal-lisuutta, tuettua päätöksentekoa ja itsemääräämisoikeutta. Kehittämisprojektin osuudessa kerron projektin tarkoituksesta ja tavoitteista sekä sen eri vaiheista ja lopputuloksesta.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen projekti, jonka ideaa aloin kehittelemään jo ol-lessani Etevan kuntoutusasiantuntijalla työharjoittelussa ja jatkoin aiheen kehittelyä opinnäytetyönä. Tämän kehittämisprojektin tuotos, on valmiit palautelomakkeet sekä sovellusmalli, johon palaute lomakkeiden vastauksia peilataan ja jonka kautta saadaan selville asiakkaan osallisuuden kokemuksen taso.
Palautelomakkeiden vastauksista kuntoutusasiantuntijat pystyvät katsomaan, mille tasolle sovellusmallin osallisuuden portaissa asiakas on päässyt. Sovellusmalli on nouseva porrasmalli, jonka portaisiin on avattu erilaisia osallisuuden tasoja ja osalli-suus nousee portaiden noustessa ylöspäin. Tämän tiedon avulla, on mahdollista ke-hittää kuntoutusasiantuntijan sekä lähityöntekijöiden työtä tukemaan asiakkaan osallisuuden kokemuksen kasvua.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu sekä teoreettisestä viitekehyksestä, että kehittämisprojektista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin työelämän yhteistyökumppania Etevaa ja sen asiakkaita, kehitysvammaisuutta, osal-lisuutta, tuettua päätöksentekoa ja itsemääräämisoikeutta. Kehittämisprojektin osuudessa kerron projektin tarkoituksesta ja tavoitteista sekä sen eri vaiheista ja lopputuloksesta.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen projekti, jonka ideaa aloin kehittelemään jo ol-lessani Etevan kuntoutusasiantuntijalla työharjoittelussa ja jatkoin aiheen kehittelyä opinnäytetyönä. Tämän kehittämisprojektin tuotos, on valmiit palautelomakkeet sekä sovellusmalli, johon palaute lomakkeiden vastauksia peilataan ja jonka kautta saadaan selville asiakkaan osallisuuden kokemuksen taso.