Pakokaasujen jälkikäsittely kuorma-autoissa
Hietala, Miikka (2010)
Hietala, Miikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411459
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmiä kuorma-autoissa. Työn teki ajankohtaiseksi kiristyvät pakokaasunormit, jotka edellyttävät uusien tekniikoiden käyttöönottoa myös työkonevalmistajilta. Tavoiteena oli saada tietoa järjestelmien toiminnasta ja toimivuudesta kuorma-autoissa.
Työ toteutettiin tutustumalla järjestelmien itseopiskelumateriaaleihin ja korjausohjeisiin sekä haastattelemalla korjaamoilla työskenteleviä henkilöitä.
Työssä esitetään aluksi Euro-päästörajoituksien kehittymistä raja-arvoineen kuorma-autoissa. Tämän jälkeen käydään läpi kolme yleisintä käytössä olevaa järjestelmää: SCR, EGR ja DPF. SCR tarkoittaa pakokaasujen puhdistusta pelkistyslisäaineen avulla, EGR pakokaasujen takaisinkierrätystä ja DPF hiukkassuodatusta.
Työn tuloksena selvisi muutamia yleisimpiä SCR- EGR- ja DPF-järjestelmien toimintaa häiritseviä vikoja. Ne on tuotu työssä esille.
Lopuksi työssä pohditaan järjestelmien toimivuutta ja soveltuvuutta työkoneisiin.
Työ toteutettiin tutustumalla järjestelmien itseopiskelumateriaaleihin ja korjausohjeisiin sekä haastattelemalla korjaamoilla työskenteleviä henkilöitä.
Työssä esitetään aluksi Euro-päästörajoituksien kehittymistä raja-arvoineen kuorma-autoissa. Tämän jälkeen käydään läpi kolme yleisintä käytössä olevaa järjestelmää: SCR, EGR ja DPF. SCR tarkoittaa pakokaasujen puhdistusta pelkistyslisäaineen avulla, EGR pakokaasujen takaisinkierrätystä ja DPF hiukkassuodatusta.
Työn tuloksena selvisi muutamia yleisimpiä SCR- EGR- ja DPF-järjestelmien toimintaa häiritseviä vikoja. Ne on tuotu työssä esille.
Lopuksi työssä pohditaan järjestelmien toimivuutta ja soveltuvuutta työkoneisiin.