Moniammatillisen yhteistyön merkitys koulukiusaamisen ennaltaehkäisemisessä ja siihen puuttumisessa : Kokemuksia KiVa Koulu -toimenpideohjelmasta
Tor, Garang (2019)
Tor, Garang
Centria-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901221498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901221498
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata koulun KiVa-tiimiin kuuluvien asiantuntijoiden näkemyksiä KiVa Koulu -toimenpideohjelman toteutumisesta ja sen vaikuttavuudesta kiusaamisen ennaltaehkäisytyössä. Lisäksi opinnäytetyössä kuvattiin asiantuntijoiden näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön kehittämisestä koulussa. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa, jonka avulla voidaan kehittää vielä tehokkaammin kiusaamisen ennaltaehkäisyä, siihen puuttumista sekä näin edistää lasten ja nuorten hyvinvointia koulussa. Opinnäytetyön lähestymistapa oli kvalitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa kriteerit täyttänyttä asiantuntijaa kahden alakoulun KiVa-tiimeistä lokakuussa 2018. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että KiVa Koulu -toimenpideohjelma on tuottanut hyviä tuloksia toteutuessaan toimintamallin mukaan ja sillä on ollut positiivinen vaikutus kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja siihen puuttumisessa. Tulokset osoittivat myös, että moniammatillisen yhteistyön lisäämisellä voidaan vaikuttaa vielä tehokkaammin kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen ja siihen puuttumiseen. Kehittämällä moniammatillista yhteistyötä voidaan edistää lasten ja nuorten hyvinvointia ja mielenterveyttä kouluympäristössä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koulujen toimintakulttuurin kehittämisessä moniammatillisemmaksi. Lisäksi opinnäytetyön tuloksista on hyötyä monialaisten lisäkoulutusten suunnittelussa koulun työntekijöille, jotta he voisivat edistää kiusaamisen ennaltaehkäisyä ja siihen puuttumista sekä lasten ja nuorten mielenterveyttä kouluympäristössä. Opinnäytetyön tuloksista jatkotutkimusaiheeksi nousi kehittää keinoja, joilla lasten ja nuorten kouluhyvinvointia sekä motivaatiota voitaisiin edistää jo hyvin varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että KiVa Koulu -toimenpideohjelma on tuottanut hyviä tuloksia toteutuessaan toimintamallin mukaan ja sillä on ollut positiivinen vaikutus kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja siihen puuttumisessa. Tulokset osoittivat myös, että moniammatillisen yhteistyön lisäämisellä voidaan vaikuttaa vielä tehokkaammin kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen ja siihen puuttumiseen. Kehittämällä moniammatillista yhteistyötä voidaan edistää lasten ja nuorten hyvinvointia ja mielenterveyttä kouluympäristössä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koulujen toimintakulttuurin kehittämisessä moniammatillisemmaksi. Lisäksi opinnäytetyön tuloksista on hyötyä monialaisten lisäkoulutusten suunnittelussa koulun työntekijöille, jotta he voisivat edistää kiusaamisen ennaltaehkäisyä ja siihen puuttumista sekä lasten ja nuorten mielenterveyttä kouluympäristössä. Opinnäytetyön tuloksista jatkotutkimusaiheeksi nousi kehittää keinoja, joilla lasten ja nuorten kouluhyvinvointia sekä motivaatiota voitaisiin edistää jo hyvin varhaisessa vaiheessa.